Vydání další betaverze tolik očekávaného CSPromod se blíží a první velké portály dostaly možnost otestovat verzi, téměř identickou s verzí, která bude oficiálně vydána 31. ledna. A všechny se shodují na jednom, mod je to povedený. Spojí tento mod CS i CS:S komunitu v jednu velkou, silnější?
Verze 1.04 navazuje na první veřejnou betu, která byla představena minulý rok. Zřejmě většina z vás si pomatuje na obrovskou ostudu, kterou si CSPromod tým utrhl jejím vydáním. Když už se vám nějakou náhodou povedlo mod zprovoznit, ihned při prvním připojení do hry jste se v 90% procent případů dočkali okamžitého pádu hry, který byl zapříčiněn například respawnem ve zdi, nebo naražením do imaginární stěny.
Poslední šance
Sami vývojáři si podle svých slov jsou vědomi toho, že pokud verze 1.04 neupoutá širší spektrum hráčů nebo nedejbože bude obsahovat nějaké závažné bugy, statisíce dolarů na vývoj hry vyletí oknem. CSPromod si už tak nese velký cejch pokažené hry a další negativní reakci by pravděpodobně neustál. Vývojový tým také vyvrátil spekulace, že hra je vyvíjena pomocí modifikování hry Counter-Strike: Source. Podle dostupných informací, je celý CSPromod vyvíjen od základu pomocí Source enginu HL2, proto jsou také modely postav a zbraní identické s Counter-Strike: Source. Vývojáři dosud nestihli vyrobit a správně naanimovat modely vlastní.
Na internetu se objevily celkem tři preview na CSPromod, ovšem jak článek na americkém serveru Gotfrag, tak na nejpopulárnějším CS 1.6 portálu HLTV.org, byly dost zaujaté. Náš článek proto bude vycházet z dojmů Richarda Lewise, který provedl detailní analýzu hry pro server Cadred.org a jako jediný se vyhnul trapným frázím a dokázal se oprostit od předsudků ať už vůči CS 1.6 nebo CS:Source.
První dojmy
Ihned po spuštění hry na vás vyjukne velmi sympatické logo hry CSPromod společně se sloganem „milujeme CS“. Celé menu je řešeno velmi přehledně a nikterak se neliší od nabídky, na kterou jsme zvyklí z dosavadních verzí hry Counter-Strike.
První větší změnou jsou možnosti nastavení v záložce CSPromod. Samotní vývojáři si uvědomují až fanatickou konzervativnost hráčů CS 1.6 a proto jim dávají možnost zapnout si ve hře veškerá možná nastavení, která jim budou hru připomínat. Tradičním kruhovým radarem počínaje a animací průstřelů stěn konče. Samozřejmě tyto položky jsou volitelné a vývojáři připravili i další možnosti, které naopak budou vyhovovat hráčům Counter-Strike: Source. Toto řešení je velmi chytré, každý si nastaví hru, jak se mu líbí, vlk se nažere a koza zůstane celá.
Zajímavým přídavkem je možnost přehazovat mezi položkami inventáře v „Quake stylu“, tedy naprosto bez animací. Tuto věc opět využívají především hráči starší verze Counter-Strike, ale ocení ji dozajista i mnozí další. Jak tato funkce vypadá ve hře se můžete podívat v jednom z videí, které jsou k tomuto článku přiloženy.
Jsme na serveru
Richard Lewis, který byl jedním z největších kritiků minulé verze CSP tvrdí, že po připojení na server hra působí naprosto přirozeně a jako plnohodnotná, dokončená verze. Osvěžující je nový HUD, který opouští deset let starý styl žlutooranžových písmen a číslic. HUD vypadá opravdu skvěle a je velmi přehledný.
Jednou z klíčových vlastností CSP, na kterou se snaží nalákat CS:Source hráče, je eliminace takzvaných „běhačů“. Díky tomu, že v Source enginu vás střelba nikterak nezpomaluje, byly některé bitvy na malé vzdálenosti doslova o nervy. Aim šel naprosto stranou a vyhrál ten, který běhal více do stran. Toto samozřejmě v CSP není možné.
Lewis také komentuje otázku modelů, kterou hrubě strhali například v článku na HLTV.org. Faktem je, že CS:S modely nejsou zdaleka tak špatné, jako tvrdí zatvrzelí fanoušci CS 1.6. Ve všem jde pouze o zvyk a pokud by se měl promod začít hráč, zcela jistě si během pár dní zvyknou. Navíc sami vývojáři slíbili, že ve verzi 1.05 budou již obsaženy modely nové, menší a s krapet jinou animací pohybu.
Plynulost hry
Výbornou zprávou pro všechny je, že promod je méně náročný na výkon počítače než Counter-Strike: Source. Díky zjednodušení map a pravděpodobně i kvůli odstranění mnohých nepotřebných věcí z jejich okolí, citelně vzrostl ukazatel průměrných FPS. Přesto jako doporučený procesor pravděpodobně zůstane dvoujádrový procesor s frekvencí minimálně 2.4GHz (CS:Source potřebuje alespoň 2.8 GHz).
Granáty
Vývojáři kompletně přepracovali veškeré granáty. Velký comeback slaví rychle se rozkuřující smoke granáty, navíc tyto granáty jsou konečně konzistentní, takže je konec nepříjemným jednostranným smokům, které hrají velkou taktickou roli v současném Counter-Strike: Source.
Upravena byla také fyzika granátů, které se nyní chovají téměř identicky s Counter-Strike 1.6. Změnám se nevyhnul ani tolik diskutovaný oslepující granát. Flashbang v CS:Source byl velmi silný a nebylo hráče CS 1.6, který by si nestěžoval na jeho přílišnou účinnost. Efekt oslepujícího granátu byl výrazně oslaben a přepracován. Na obrázku níže je vidět animace, která zobrazuje „plný“ flashbang v průběhu cca 10 vteřin.
Naděje do budoucna?
Celá hráčská veřejnost dostane šanci vyzkoušet si CSPromod ve verzi 1.04 již 31. ledna a všichni jsou zvědaví, kam nás toto datum posune. Jistotou je, že se již nedočkáme takového propadáku, jako v případě verze 1.03, budou ale kvality hry stačit na to, aby přesvědčila jak CS 1.6, tak CS:Source komunitu k přestupu do jedné jediné verze hry? Dá se předpokládat, že současní top hráči obou her dohrají svou sezonu v CS 1.6, resp. CS:Source, co bude ale potom? Budoucnost je sice nejistá, ale rozhodně zajímavá.
Ihned po vydání vám portál PLAYzone.cz nabídne hned několik veřejných serverů, kde budete moci hru otestovat. Pokusíme se také zajistit dostatek serverů pro mix.
Všechny použité obrázky pocházejí ze článku o CSPromod, který byl zveřejněn na serveru Cadred.org a jejich autorem je Richard Lewis.