Včerejší vydání nyní už uzavřené betaverze nové generace populární hry Counter-Strike: Source způsobilo doslova pozdvižení na všech frontách. Některé, zejména záporné, emoce jsou ovšem více či méně scestné. Pojďme se nyní společně podívat, co nového nám budoucí vydání Counter-Strike: Source přinese a na co se můžete těšit.
Ještě před samotným rozebráním všech výhod a nevýhod plánovaných změn bych se velmi rád zastavil nad jednou velmi zajímavou věcí. Zejména na českých webech se objevily až neuvěřitelně negativní reakce na vydanou betaverzi. Padly zde dokonce návrhy na vytvoření dvou verzí Counter-Strike: Source, na založení petice proti aktualizacím atd.
Autoři těchto bláznovin jsou zpravidla velmi mladí a ve velké části se ke hraní CS:Source dostali někdy v průběhu posledních dvou let. V této době pro CS:S nevyšel jediný zásadnější update, fakticky se tedy jejich hra vůbec nezměnila. Právě těmto lidem stojí za to připomenout, jak vypadala hra v roce 2004, když byla vydána. Aktualizace vycházely zpravidla každý týden a změny, které byly prováděny, byly často velmi radikální. Však si vzpomeňte, v CS:Source dříve nebyly na výběr modely hráčů, byl zde jen jeden, také chyběly například mapy de_train, inferno a nuke – ty všechny byly přidány zhruba během prvního roku existence hry.
Kam tímto mířím? Tito hráči nemají právo si stěžovat, že se jejich hra mění. Znamená to totiž jediné – ve Valve jsou opět lidé placení za to, aby naslouchali CS:S komunitě a zapracovali její připomínky. Zásadní změny a události, které se dějí právě teď nebo nastanou v nejbližší budoucnosti jsou dle mého názoru tyto.
Nový engine
Counter-Strike: Source běží na Source engine ve verzi 7. Tato verze je trošku symbolicky také 7 let stará, proto nepodporuje žádnou z nových technologií včetně tolik potřebných vícejádrových procesorů. Oproti tomu nový engine (Orange Box) je ve verzi 15 a obsahuje veškeré moderní vychytávky. Tou nejzásadnější je samozřejmě podpora více jader nebo větší kapacity RAM než jsou 2GB, většině dnešních tedy přechod přinese mnohem vyšší výkon.
Přechod na nový engine se samozřejmě neobešel bez menších problémů. Současné verze CS:S Beta je pouhou konverzí starého CS:S, proto je například velmi narušený pohyb postav. Orange Box engine totiž používá trošku odlišné příkazy a nastavení pro fyziku a akceleraci pohybu, proto se vše musí postupně sladit. Několik zásadních změn, které nový engine přinesl však už hráči dokázali odhalit.
Hitboxy a interpolace
Velkým problémem současného CS:Source je interpolace. Je komplikované popisovat do detailu, co interpolace znamená, ale pokud bych tento termín měl nějak jednoduše shrnout, je to určité zpoždění pohybu / animací za účelem vyrovnat rozdíly v odezvě jednotlivých hráčů. „Díky“ je například v CS:Source obrovská výhoda vybíhajícího hráče (odhaduje se na 80-90ms), animační bugy, známé „zprava a zleva“ a také nesedící hitboxy. Tyto problémy zmizely přechodem na nový engine a i současná, ne moc dobře hratelná betaverze, je již z velké části neobsahuje.
Vývojáři, kteří se starají
Asi zásadním faktorem, který hovoří v současnosti ve prospěch nového CS:Source, je rozhodně vývojový tým. Na oficiálních diskusních fórech se hráči setkali s až neuvěřitelnou vstřícností vývojářů, kteří pečlivě zapisují jejich připomínky. Navíc se zdá, že vývojový tým pluginu zBlock, bez kterého bychom si současný CS:Source nedokázali představit, spolupracuje přímo s vývojáři. To jednak vysvětluje záhadné zpoždění verze 4.5. a také to dává obrovskou naději do budoucna.
Nezapomeňme také na fakt, že veškeré nové vlastnosti hry, které byly přidány pro nalákání a zabavení dalších „public hráčů“, půjdou s největší pravděpodobností vypnout. Kompetitivní Counter-Strike: Source tak bude téměř jako dřív, akorát lepší.
Co to znamená pro hráče?
Pro hráče to znamená nebývalou příležitost ovlivnit vývoj hry, které věnuje tolik času. Ze širšího pohledu to navíc znamená, že možná dostaneme na výběr dokonce dvě výborně odladěné verze moderního Counter-Strike. CSPromod a Counter-Strike: Source a to už za chvíli trpělivosti přece stojí.