In-game leader týmu SK Gaming, Robert "RobbaN" Dahlström, je jedním z nejlepších švédských CS hráčů od dob Begripu a jejich debutu v roce 2005 na WEG #2. RobbaN nás provede historií jeho profesionální CS kariéry, počínaje týmem Begrip, přes Ninja in Pyjamas, až po současné SK Gaming.
Portál PLAYzone.cz díky Martinu "wild" Zajíčkovi přináší kompletně přeložený rozhovor s předním světovým hráčem, Robertem "RobbaN" Dahlströmem. Originální rozhovor s touto hvězdou naleznete na stránkách SK Gaming.
Doufal, že f0rest jednou ukotví v SK? Byl tým NiP v roce 2006 nejlepším týmem světa? Na jakou příčku by stavěl nynější SK? Odpovědi na otázky se dozvíte v rozhovoru!
Pro neznalé švédské scény jsi se ty, f0rest a Tentpole zjevili odnikud a hned jste se přidalik organizaci, jakou býval tým Begrip. Nedlouho poté jste vyhráli WEG #2 - jaká byla zkušenost vyhrát tehdy v Jižní Koreji?
Ty vole, vítězství na WEG #2 je jedna z mých nejlepších vzpomínek v celé mojí CS kariéře. Měli jsme skvělý tým složený z dobrého mixu hráčů. Já, f0rest a Tentpole jsme spolu hráli pěkně dlouhou dobu před připojením se k Begrip, takže jsme se znali velice dobře. Měli jsme společný pokoj na hotelu s 5ti počítači, takže jsme se mohli opravdu dobře připravit před každým zápasem. IsKall a Calippo byli ti praví, které jsme v týmu potřebovali, protože jsme si rozuměli dobře ve hře i mimo ni. Pro mě bylo úžasné cestovat až do Jižní Koreje, protože jsem za hranicemi Skandinávie byl do té doby jen jednou. Opravdu jsme se skvěle bavili a vyhrát celý turnaj byla už jen třešnička na dortu. Je to jedna z mých nejšťastnějších vzpomínek, jestli ne ta nejlepší!
f0rest a Tentpole opustili Begrip, aby se mohli připojit k Fnatic v počátcích roku 2006, ty jsi přešel do inaktivity a stal se zapomenutým mužem z vašeho tria, dokud nepřišla tvoje šance u týmu NiP. Co se tehdy stalo? Kombinace vás tří vypadala velice dobře a silně, dokonce se v zákulisích scény mluvilo o přechodu f0resta do SK, především ze začátku po tvém příchodu. Čekal jsi, že se opět vy tři potkáte v jednom týmu?
No, když Begrip „umřel“, tak jsem začal hodně hrát WoW. Ani jsem se nepoohlížel po jiném CS týmu a chystal jsem se s CS skončit. Mm, ano chtěl jsem f0resta párkrát v týmu, když sestava SK nebyla kompletní – f0rest je úžasný hráč, co víc mohu říct? Několikrát jsme tomu
nebyli daleko, ale nakonec se vždy něco zvrtlo a dnes si myslím, že jsme oba rádi tam, kde jsme. Jak jsem ale říkal na začátku – začal jsem hrát WoW, když se rozpadl Begrip. CS jsem nehrál vůbec, dokud mi zet nenapsal na MSN a nezeptal se, jestli nechci přijít do Gamers Paradise ve Stockholmu a zkusit hrát s NiP. Když se mě zeptal, tak jsem se docela zalekl, ale současně mě to hrozně potěšilo, takže jsem přestal s Warcraftem a začal trénovat na CSDM, abych mohl předvést to nejlepší v NiP.
Co můžeš říct o f0restovi, vzhledem k tomu, že s ním i proti němu hraješ už několik let? Měl jsi tušení, co by se mohlo stát, kdybyste pokračovali spolu? Změnilo se něco na faktu, že jste byli jednou spoluhráči nebo to jen přidává na rivalitě?
S naprostou jistotou mohu říci, že f0rest je jeden z nejzkušenějších hráčů. Byl vynikající v embrance i v Begrip a všichni jsme moc dobře věděli, že má talent stát se jedním z nejlepších. Ale CS je týmová hra a jeden hráč to vše sám neuhraje, i když se to občas stává. No, vždycky je zábava hrát proti Fnatic, často proti sobě hrajeme jen pro pobavení sebe i našich diváků. Mezi mnou a f0restem nepanuje žádná rivalita, stejně tak ani mezi mnou a jakýmkoli jiným hráčem. Je trochu jiné hrát proti Fnatic, ale to jenom kvůli tomu, že jsme ze stejné země.
NiP, do kterého ses v roce 2006 připojil, měl vážné problémy se svou sestavou. Jak rychle ses do týmu adaptoval a jakou roli jsi v týmu zastupoval?
Myslím, že jsem se do stylu jejich hry adaptoval velice rychle. Byl jsem ohromen tím, jak jsou kluci dobří. Nikdy předtím jsem s nikým tak naskillovaným nehrál, takže to pro mě byla opravdu zábava. Neměl jsem ani žádnou speciální roli, walle byl in-game leader, takže jsem jen dělal to, co dělali ostatní. V začátcích jsme hodně často měli bootcampy a hodně jsme hráli dohromady, za to vlastně vděčíme HeatoNovi, protože to byl právě on, kdo nás donutil trénovat tak tvrdě a kdo se snažil z nás udělat ještě lepší hráče.
Lidé si většinou pamatují jen ty největší momenty roku, které jsou pro ně pak charakteristické. Takže si asi spousta lidí myslí, že nejlepším týmem roku 2006 byli Pentagram, protože vyhrál WCG nebo fnatic, kteří vyhráli CPL Winter nebo MiBR se zlatými medailemi z ESWC. NiP vyhráli 5 eventů, několikrát se umístili na druhém místě, porazili fnatic a celkově vydělali $105,000 v cenách. Myslíš si, že váš tým byl přehlížený a podceňovaný?
Ano, když se zeptáš mě, tak bych ti odpověděl, že rok 2006 patřil týmu NiP. Hráli jsme ten rok opravdu skvěle, až na 2 poslední turnaje – CPL Dallas a WSVG New York. Měli jsme skvělý rok a zasloužili jsme si prvenství na WCG. Na první mapě jsme vyhráli a na druhé jsme měli docela vysoký náskok, ale pak nám Pentagram dokázal sebrat zlato přímo z rukou. Výsledek toho finále byl o to více zdrcující, když si vzpomenu na průběh celého WCG – v kvalifikaci jsme prohrávali 2:13 na de_train proti SK (3. mapa) a dokázali jsme za CT stranu otočit zápas vítězstvím 14:1 a vyhrát tak celou kvalifikaci.
I ve spoustě zápasů na WCG Finále jsme museli otáčet nepříznivý výsledek. Například proti EG jsme prohrávali 8:0 a dokázali jsme zápas otočit v náš prospěch. Podobnou situaci jsme s EG zažili ještě jednou, když jsme hráli 14:14 a museli jsme nakoupit, abychom vyhráli. Ins to kolo dal ace deaglem a my díky tomu vyhráli 16:14. Panečku, když se nad tím takhle zamyslím, tak jsem stále naštvaný, že jsme to finále nevyhráli!
Už jsi zmínil, že jste museli odvracet nepříznivé skóre v několika zápasech celého WCG, takže zde jasně muselo být něco v DNA celého týmu. Co si myslíš, že dělalo vaším týmem tak dobrým, aby mohl otočit vývoj jakéhokoliv zápasu?
Noo.. za prvé bych řekl, že skill v našem týmu byl opravdu na vysoké úrovni, zet byl nejlepší
z nejlepších hráčů té doby, což dokazoval každým zápasem. Byli jsme opravdu skvělý tým a
myslím, že výhra nad SK, kdy jsme otočili z 2:13 na 14:1, nás utvrdila v tom, že žádný zápas není ztracený. Občas, když se allen chová nafoukaně vůči mně, tak mu připomenu tu hru a on sklapne ;)
Ty dva poslední turnaje, CPL Winter a WSVG New York, přinesly pár trapných proher proti týmům, které byly hluboko pod vaší úrovní. Jak to přišlo, že krátce poté jsi ty a SpawN odešli do SK, zet k americkým coL a ins do fnatic? Co si myslíš o tom, že to takhle dopadlo?
Po těch dvou turnajích se to pro nás všechny seběhlo tak strašně rychle. Kluci dostali různé nabídky a chtěli zkusit nové věci. Měli jsme za sebou skvělý rok, ale chtěli jsme vidět nové věci a „vylézat nové hory“. Očekávalo se, že se já, SpawN a walle připojíme k SK. V NiP jsem se wallem opravdu spřátelil, takže jsem ho chtěl s sebou i do SK, ale on se rozhodl zůstat u NiP a společně s HeatoNem a jeho mladším bratrem (miniw) chtěli složit nový tým. Když se ohlédnu zpět, tak jsem rád, že jsem se rozhodl pro SK, protože jsem tam strávil krásné 3 roky a nikdy v životě už asi nebudu hrát pro jiný tým.
Devět měsíců předtím, než se walle a Tentpole připojili k SK, jste zažili krušné časy v
Sestava, ke které jsem se přidal, vypadala následovně: allen, snajdan, vilden a SpawN. Moc nám to nešlo, protože oba – snajdan i vilden – chtěli být in-game leadeři a měli spolu problémy i mimo hru. Jo, dobře si pamatuju, že moje role byla velice volná a vlastně až do dneška, kdy jsem se stal in-game leaderem jsem měl vždy takovou roli. Dnes se musím soustředit na jiné věci než jen dávat fragy. Jsem rád in-game leaderem a myslím, že jsme našli styl, který nám přesně vyhovuje. Vím, že už nejsem tak dobrý, jak jsem býval, ale stále si zvykám na roli tactic-leadera.
Sekce roku 2007 sestavená z hráčů walle, RobbaN, allen a SpawN byla papírově dostatečně silná, aby vyhrávala turnaje. Teď, když se podívám na výsledky, tak zde byly nějaká 2. místa a hodně 3. až 5. míst. Když SpawN odešel ze sestavy, dost lidí ukazovalo na něj jako na nefunkční část stroje. Proč byla tato sestava neschopná vyhrávat?
Nebyla to SpawN-ova chyba, že jsme neskončili první na některých eventech. Jako tým jsme na tom byli dobře, ale nikdy se nám nepovedlo dotáhnout to do zdárného konce. Je těžké říci, proč jsme nebyli lepší, myslím, že každý z nás na tom měl určitý podíl. Není tu mnoho hráčů, kteří mi u hry chybí, ale SpawN mezi nimi určitě je. Je to skvělý kamarád a hráč.
Měli jste GeT_RiGhT-a jako šestého hráče a zkoušeli jste ho i v první pětce, ale když to
nefungovalo, jak mělo, GeT-RiGhT odešel ke konkurenčním fnatic, kde posléze posbíral spoustu úspěchů. Díváš se zpět na tyto časy s tím, že jste mu měli dát větší prostor? Máš nějaké výčitky?
Když hraješ CS na profesionální úrovni, tak děláš společně s týmem dost věcí – žijete spolu, cestujete spolu atd. a s GeT_RiGhT-em to prostě nebylo ono. Neměli jsme mu co říci a stejně tak on. Musíš se na to celé dívat jako na regulérní práci, protože my si tím vyděláváme na živobytí. Nikdo s ním nechtěl hrát, protože ta zábavná část této rutiny byla tatam. Vůbec nelituji, že jsme ho z týmu vyhodili, i když je to velice dobrý hráč. Někdy si prostě lidé nesednou a toto byl zrovna jeden z případů.
Jasně, teď si někteří z vás budou říkat něco jako: „Takže když si s někým nesednu na pracovišti, tak ho prostě vyhodím?“ Ale tak to nebylo. Měli jsme na výběr, ale všichni chtěli jedno. Nemám žádné sociální problémy a myslím, že dokážu vyjít s různými lidmi, ale s ním to bohužel nešlo. Teď už je to ale úplně jiný člověk, protože hodně vyspěl po psychické stránce, takže v tuto chvíli nejsou mezi námi nějaké rozepře nebo neshody.
Éra, kdy se do týmu přidal zet, měla svoje plusy i mínusy, svá první i druhá místa. Stále je ale proněkteré lidi těžké uvěřit, že už je konec. Když opustil NiP, většina lidí si myslela, že je to nejlepší hráč na světě, ale když se vrátil ze své neméně úspěšné cesty v USA, už to nebyl ten starý zet. Ani v MYM nijak neoslňoval svými výkony. Ty jsi hrál s ním i proti němu, takže jak se stavíš k této situaci?
zet byl v letech 2005-2006 pravděpodobně nejlepší hráč, kterého jsem viděl. Měl svůj vlastní
styl hraní, který nikdo jiný nedokázal napodobit. Byl velmi agresivní za CT stranu a vždy uspěl
s nejdivnějšími věcmi, které neustále vymýšlel. Ale jak už jsi řekl, když se vrátil zpět z CSS, už to nikdy nebyl on na 100%. Nevím proč, ale rok, kdy byl zet v Americe, se CS hodně posunulo dopředu, lidézačali používat duckjump atd. To vše se naučil rychle, ale nikdy se už nedostal zpátky do jeho top formy. Občas hrál skvěle, ale ne tak konstantně jako v roce 2006.
Stále to ale je/byl dobrý hráč a skvělý kamarád. Dohromady jsme toho zažili spoustu, jak v NiP, tak v SK. Je škoda, že už nehraje, ale neřekl bych, že je to konec… nikdy nevíš. :)
Už je tomu nějaký ten pátek, co se Tentpole odebral do ústraní a stal se z něho „zapomenutý hráč“. V jeho době to byl ale hráč, který skvěle ovládal všechny možné situace a byl oddaný pomoci svému týmu v jakékoli situaci. Co si o něm myslíš a překvapilo tě, že nikdy nepřichystal svůj comeback?
Ano, máš pravdu, Tentpole byl úžasný hráč, pravděpodobně ten nejchytřejší hráč, s jakým jsem kdy hrál. Hodně jsem se od něho naučil a bylo smutné, že ztratil motivaci ke hraní CS. Vůbec mě to ale nepřekvapilo, protože ke konci své kariéry hraní skoro nesnášel. Většinou chtěl trávit svůj volný čas s přítelkyní, místo trénování s týmem. Tu dobu už hrál hodně dlouho a myslím, že chtěl změnu ve svém životě. Ale s naprostou jistotou je to jeden z nejlepších hráčů, které byste mohli v týmu mít – měl perfektní komunikační schopnosti a dobře četl hru. Není tu mnoho hráčů, kteří rozumí té hře více, než jí rozuměl právě on. Bohužel si myslím, že svůj comeback neplánuje ani v nejmenším.
Laťka SK se zvedla s příchodem Guxe a vypadalo to, že tento tým bude velikým favoritem pro každý turnaj, i když se to nakonec nepotvrdilo. V dobách, kdy byl v týmu kHRYSTAL byla výkonnost nekonzistentní, ale dokázali jste vyhrát pár turnajů. Byl to veliký risk vzít tak individuálně skvělého hráče jakým je Gux?
Myslím, že když se Gux přidal k týmu, tak jsme všichni získali novou motivaci, abychom hráli lépe. Věděli jsme, že je Gux velice dobrý, když jsme ho brali do SK, takže nás to donutilo
strávit více času tréninkem a vrátilo nám to chuť vyhrávat. Před ESWC jsme vyhráli IOL proti fnatic ve finále a na samotném ESWC jsme hráli hodně dobře. Nechci spekulovat o tom, jak dobří bychom mohli s Gux-em být. Teď se totiž musíme soustředit na jediné a to na WCG, které se koná na konci září.
Právě jste dokázali vyhrát SEC, takže jak vysoko bys umístil svůj tým na žebříčku? Na jednu stranu zde bylo pěkné finanční ohodnocení, na stranu druhou se tohoto klání neúčastnilo mnoho TOP týmů. Je SK v top 3 na světě? V top 5?
Myslím, že jsme vždy byli v top 3 na světě se všemi různými pěticemi hráčů v průběhu těch let. Vím, že je můj tým schopný porazit jakýkoli tým, jakýkoli den. Pokusíme se být v té nejlepší formě v poslední době právě na finále WCG a snad si odvezeme zlato. To je jediná věc, kterou máme teď v našich myslích :)
Ty i walle jste byli ve dvou finále na WCG jenom jednu mapu od vítězství. Užírají tě tyto prohry? Má to nějaký vliv na tvoji sebejistotu v podobných situacích? Bez mouz nebo fnatic na letošním finále máte velkou šanci vyhrát zlatou medaili.
Ty prohry tě většinou mrzí týden nebo dva od turnaje. Více si nemůžeme dovolit, protože se musíme soustředit na turnaj další. Není tu čas na ohlížení se zpět, dokud CS nepověsíš na hřebík, vždy tu jsou nové a nové turnaje a ty si musíš umět dát nové cíle. Budeme mít 3 týdny tréninku před WCG (kromě dvou dnů, kdy se moddii stěhuje). Největší šance pro získání zlata? To nevím, protože stále je tam s námi spousta dobrých týmů jako mTw, Na`Vi, FX č EG. Nikdy to není jednoduché. I kdyby tu fnatic nebo mouz byli, tak není nikdy jisté, že bychom se potkali i na serveru.
Jsou tu znatelně mladší hráči na soupiskách jednotlivých týmů, zejména ve Švédsku. Cítíš, že v CS existuje nějaký časový limit, který určuje dobu, kterou se je možné věnovat profesionálnímu hraní? Jsi ten typ člověka, který potřebuje dokázat určité věci, aby mohl spokojeně ukončit své aktivní působení?
Nemyslím si, že by tu byl nějaký časový limit, ale je tu určitě motivační limit. Dokud máš motivaci hrát a vyhrávat, tak tu nevidím problém. Když motivaci ztratíš, tak je to gg. Kdybych měl teď hned ukončit svoji kariéru, tak nebudu spokojený s tím, co jsem zatím dokázal. Je tu spousta turnajů, které bych chtěl ještě vyhrát. Nevím, jak dlouho ještě budu hrát, protože minulý rok jsem si říkal: „Todle bude poslední rok“, ale potom v prosinci zjistím, že se v lednu koná veliký turnaj a řeknu si, tak co, dám si ještě rok. Miluju CS, miluju cestování a rád soutěžím. Nevím, jak dlouho ještě budu hrát, ale todle je pravděpodobně můj poslední rok… ;)
Od Dreamhacku Summer jsi tactic-leaderem v SK. Jak by ses jako taktik popsal? Mohl bys jmenovat někoho, s kým jsi hrál a má podobný styl jako ty?
Tato otázka je spíše pro moje spoluhráče, protože já velice nerad mluvím sám o sobě. Můžu snad jen říci, že se snažím využívat svoje hráče, jak nejlépe umím. Nechci to mít jako ve školičce, takže když má někdo nějaký nápad, neodrazuji ho. Jsem rád tactic-leaderem a myslím, že to zatím zvládám. Mám se ještě co učit, protože jsem na této pozici nebyl dlouhou dobu, ale myslím, že se zlepšuji. Nejhorší věc by pro mě byla, kdybych věděl, že nějaký tým čte naše taktiky, to bych pak obviňoval jen sebe. Opravdu nechci, aby se něco takového stalo.
Ne, neznám nikoho, kdo je jako já :)
Chceš něco říci na závěr?
Díky za nejdelší interview, které jsem kdy dělal. Také bych rád poděkoval SK Gaming a naším
sponzorům: acer, steelseries, kimikuro, playhugelottos.com a sansibar!