Storm zerg
Zdravím všechny služebníky swarmu, rád bych vám představil build „storm zerg“
Tento build je velice náročný na zvládnutí , po emailu jsem ho diskutoval s korejským zergem Slayers_Goldenem u kterého jsem prvně tento build viděl na streamu.
Teď se sice golden už odmlčel, ale já mám dostatek podkladů k sepsání.
O co jde? Je to do jisté míry riskantní build, který má hlavní slabiny v počáteční fázi, kterou pokud překlenete bez úhony, tak se mnohonásobně vrátí. Chtěl bych ještě upozornit, že tento BO rozhodně není pro začátečníky a vyžaduje trénink a zkušenosti.
Základy: pokud je to možné je nejlepší otevřít hatch 1st, vs terran to není problém, proti tossovi si musíte dávat pozor na foton abuse, pokud se na to necítíte, tak 14 pool bez gasu na větší mapě, speedlingové na meších jako je metalopolis popř. xelnaga (kteru by jste ale jako zergové měli mít škrtnutou stejně jako arid).
Jde o to že po postavení expanzní hatch neděláte druhou queenu, ale další hatchery (na taldarimu se dělá ta hatch vedle kamenů na třetí).
Jde o maximální snahu využít produkční potenciál zerga, po třetí hatch jedete stále drony, jeden pár lingů na scout (pokud třetí blokují kameny tak minimálně 6 lingů), přidat gas – 3 drony na metabolic boost potom jednu dronu stahnout …. dvě stačí na roachy, které přidáte v zápětí, stejně jako další Queeny. Vše se odvíjí od scoutingu, který musíte mít opravdu zvládnutý, nicméně proti helionům, popř. nějaké brzké agresi ze strany tossa, by jste měli být v bezpečí, jelikož mix roach/ling si s tím poradí. Důležitý je hlavně scout mezi 5:30 a 6 minutou, jestli nejede soupeř air, na což by jste reagovali produkcí queen, popř. spore crawlerů (evo už je done), popř. scoutnout nějaký all in. Rozbít kameny na třetí, pokud jsou (hned první dva lingové), postavit 4th hatch na macro po saturaci, treti (popř. dostavení hatch na místo kamenů, viz :
tak ještě pátou hatch na max produkci:
Další gas, upg armor v evu, sporu do vchodu na DT, důležité je nezapomínat overlordy a nedostávat se do supply bloku, pokud bez problému přežijete začátek do nějaké 7 minuty na possible air/ground rushe, tak další kritický bod je 10 a 11 minuta. Od T hrozí timing marine tank push, stejně tak od tosse hrozí různé 7gaty a podobně, oboje se dobře brání, pokud po 9 minutě začnete produkci jednotek, neměl by to být problém vzhledem k počtu larev, kterých by jste měli mít dostatek. Proti terranovi je samozřejmostí baneling nest, pokud včas zadáte upg na armor v evu měli by jste ho mít done před těmito pushi, což je stěžejní, pokud jde toss timing s +1 attackem, popř. terran ten marine tank tak +1 amor (tank nedá instant zerglinga, stejně tak zealoti a stalkeři i s +1 útokem pořád budou potřebovat stejný počet hitů jako bez upg) vám opravdu značně pomůže při defenzívě. Pokud přečkáte tuto fázi, jdete s výhodou do střední hry.
Jinak odchylek a možností toho buildu je mnoho, pokud jde třeba toss forge expu a nepotrestá vaší hatch 1st, popř. mu nedáte ani možnost, tak už během saturace třetí děláte 4tou hatch na další těžbě a drony rozdělíte tak, aby na každé těžbě bylo přesně 16 dron na minerálech + gas na dvou z exp a přitom jít power push banelingů se speedlingama a techovat lair, toss si myslí, že je to semi-all in a vrhne se do útoku, kde se potká s ling bane spine tam, kde očekáváte útok a pak hned přidat hydry a ukončit hru (pozdravuji Zasze, který mi byl pokusným králíkem u této varianty a nutno podotknout že z ní nebyl úplně happy xD).
Midgame
Midgame by měl být hlavně ve znamení map controlu dalších expanzí a macro hatch, s rozvinutím tech tree, storm je dlouho na T1, ale jakmile se dostanete do T2, měli by jste mít saturovány 3 těžby a mít ideální pozici na rozjetí čeho chcete, roach ling s +1 armorem si do doby kolosů, většího bio ballu s tanky terrana celkem dostatečně dlouho poradí, takže je většinou ideální volba jít spire a mutalisky jak proti T, tak proti P a zároveň si hodit infest pit s techem na hive, potom už by to měl být standartní play, s tím že máte ale nadstandartní income který v této fázi většina zergů řeší dodatečne, kdežto vy jen doděláváte hatchery a přesouváte drony z kolabujících minerálů a zaplavujete soupeře mraky unit po groundu a ideálně spojen s muta harasem těžby, nebo dropy.
Většina zergů u nás, co jsem sledoval streamy, nebo jsem měl sám možnost obsovat, tak má trable s larva managementem, long story short jsou to larva injekty a absence macro hatcherek, což má za důsledek hromadění surovin a prohrávaní na různé pushe terranů a tossů, nebo si minimálně přidělávají zbytečné problémy.
Nedávno jsem viděl i u SENa různé varianty storm buildu (buď podobně jako golden, popř. safe varianta do protossů 14 pool 14 gas na fast speedlingy a potom natural hatch a vzápětí inbase macro hatchery na fast saturaci dron a produkci), hlavně s protosským ballem složeným s blinkstalkerů a kolosů se vypořádával pomocí dropů a vždy hned po dodělání T2 najel Hydra den, ono obecně většina TOP zergů co jsem sledoval streamy : Golden, Sen, Min atd. , tak vs Toss téměř vždy jedou jako první Hydra den při těchto macro-defensive oriented buildech, ale je to dané také tím že na korea ladderu je hodně rozšířen 2void ray power gateway 2base timing push. Na druhou stranu při dobré těžbě gasu jste schopni vyprodukovat dostatečné množství hyder na to, aby jste VY pushnuli i pokud žádný air nepřijde, pokud nemá toss ještě kolosy, tak má obecně s Hydrou problém, nicméně jeden ze stěžejních upgradů po dodělání T2 je overlord speed potrebujete zvracet creep na expy, ale hlavně na scout (rozhodování při scoutu by mělo být jasné vidím robo bay stavím spire - nejsem nijak pozadu, jelikož toss utratil taktéž 200/200, atd.)
Proti terranovi záleží na vašem stylu. Pokud radši preferujete infestory a mass upg lingy s techem na ultry nebo mutaling baneling. Každopádně i toto je třeba nacvičit, kdy se do toho opřít, startovní mix roach/ling/bane s upg Amorem si poradí v dostatečných počtech s většinou terranského groundu, takže pokud jste zdatní v macru a daří se vám držet terrana v pasivitě tak je lepší založit další expy a na pozadí techovat co jste si zvolili, takto dlouho dobu hrál Nerchio do T, celou hru čistě jen roach/ling/bane s přímým techem na ultry. Dodávám však že switch na mutalisky je v tomto případě lepší a jednodušší varianta, protože dobrý terran se vás jistě pokusí rozdropovat když uvidí mass ground. Je tu ještě jedna možnost - zkusit hrát roach/hydra/baneling s dropy, což při správném controlu do terrana celkem funguje, ale chce to zase trénink.
Poslední možností by bylo hrát decentralizovaného zerga, ale pouze na větších mapách. Tzn bw styl - každá expa hraje svoji hru, každá expa dvě hatchery s queenou 2x spine 1x spora + všechny unity co se vyrobí z těchto hatch zůstanou u této expy, což je velmi anti drop a random attack proove, however tento styl jsem zatím snad ještě neviděl u top hráčů, superdůležitý je mapcontrol lingy, jakmile se začne pohybovat soupeř se svojí main army, tak chystat counter attacky a přesunovat armadu do flank pozicí, aby jste ve výsledku nabíhali do bitvy z co nejvíce possible stran. Jen jsem o tom někde četl, takže netuším jestli je to vůbec hratelné, ale zní to zajímavě.
Na závěr uploadnu dva zajímavé streamy od SENa a Slayers_MINa (s eng komentářem -obzvláště naučné i když tam zrovna ten storm build nehraje). Sen svoje uložené streamy nedává zrovna moc k dispozici a Min je pro jistotu promazává, takže je musím uploadnout na youtube. Takže: Min s komentářem, SENův stream uploadnu jak budu mít možnost.
A jeden vlastní replay, co jsem hrál, tuším, že na KOTH vs Lobo (snad se nebude zlobit xD), nejde ani tak o hru samotnou, hlavně o ten build a začátek.
For the Swarm !!