Přejít k hlavnímu obsahu

Československá technika, aneb tanky našeho původu (10. díl)

4. 8. 2013 | 14:46 World of Tanks
Vítáme Vás u posledního vydání Playzone článku na téma: "Naše československé tanky."
Výchozí obrázek

Vítáme Vás u posledního vydání Playzone článku na téma: "Naše československé tanky."

Předchozí díl:

1. díl, 2. díl, 3. díl, 4. díl, 5. díl, 6. díl, 7. díl, 8. díl, 9. díl

Obsah:

Mobilní dělostřelectvo
- ÚShH-Hetzer a LShH-Hetzer, LShH-T-22 a TShH-T-22, SShH-Panther, TShH-Panther, ShK-Panther, TShM-Panther, Kominík


ÚShH-Hetzer a LShH-Hetzer

 

Popis/Historie:

4.11.1946 byly firmou Škoda, kromě jiných, předloženy i návrhy na platformě lehkého stíhače tanků Hetzera

Výkres Zb 16050-P (150 mm ÚH StuH 43 Herzer): Zbraň (StuH 43, vyráběná firmou Škoda) byla známá jako hlavní výzbroj Sturmgeschütz IV für 15 cm Sturmhaubitze 43. Pro nedostatečné výkony zbraně, malý rozsah náměru, malou zásobu munice atd.. byl návrh vzápětí odmítnut a projekt byl zrušen. 

Celý název vozidla: 150 mm útočná samohybná houfnice StuH 43 na platformě Hetzer

Výkres Zb 16051-P (105 mm LH vz.18N Herzer): Zbraň byla uložena v nadstavbě asymetricky (mimo osu). Návrh byl odmítnut a měl posloužit jen pro další studijní účely. Přesto projevilo Velitelství dělostřelectva na schůzce vojenských složek československé armády ze dne 15.2.1947 jistý zájem vyzkoušet takové vozidlo. Požadovali však vytvoření nového-upraveného projektu. Projekt však neměl téměř žádnou podporu a pravděpodobně byl velmi rychle zrušen.

Celý název vozidla: 105 mm lehká samohybná houfnice vz.18 N na platformě Hetzer

Technické data ÚShH Hetzer / LShH Hetzer:

Výrobce: Škoda Plzeň
Navrženo: 1946-47
Pouze na papíře.

Hmotnost: 16 t
Délka: ? m
Šířka: 2,53 m
Výška: ? m

Pancíř: ?
Výzbroj: houfnice StuH 43 ráže 150 mm (10 nábojů) / 105mm vz.18 N nebo vz.18/40 N (20 nábojů)
Osádka: 3

Motor: Praga AE
Výkon: 158,2 HP (118 kW)
Max. rychlost: 40 km/h

Fotogalerie:

ÚShH-Herzer (výkres Zb 16050-P):

LShH-Herzer (výkres Zb 16051-P): 


LShH-T-22 a TShH-T-22

Popis/Historie:

Oba návrhy byly na podvozku prototypu předválečného československého tanku T-22, který se stále nacházel v mateřské firmě. Projekty byly kvůli zastaralosti a nekvalitu velmi rychle zavrženy.

Celý názevy vozidel: 105 mm lehká samohybná houfnice vz.18 N na platformě T-22 a 150 mm těžká samohybná houfnice vz.18 N na platformě T-22

Technické data LShH-T-22 / TShH-T-22:

Výrobce: Škoda Plzeň
Navrženo: 1946-47

Hmotnost: 16,5 t /18 t

Pancíř: max 30 mm
Výzbroj: 105 mm houfnice vz.18 N (26 nábojů) / 150 mm houfnice vz.18 N (10 nábojů)
Osádka: 3 / 5

Motor: Škoda 8-valec
Výkon: 257,7 HP (192,2 kW)
Max. rychlost: 50 km/h

Fotogalerie:

LShH-T-22 (výkres Zb 16064-P):


SShH-Panther

Popis/Historie:

V rámci návrhů samohybných děl koncem 40. let 20. století v Československu vznikla 16.6.1947 na požadavek VTU (Vojenský technický ústav) dohoda s firmou Škoda na stavbu dvou prototypů 105 mm houfnice vz.18N na podvozku ukořistěného tanku Panther. Tento záměr byl však zmařen, když se požadavek změnil na 88mm protiletadlový kanón PLK vz.37 N (německý 8,8 cm Flak 36/37).

Celý název vozidla: 105 mm střední samohybná houfnice vz.18/47 na platformě Panther

Technické data:

Výrobce: Škoda Plzeň
Navrženo: 1947
Pouze na papíře.

Výzbroj: 105 mm húfnica vz.18/40 N

Motor: Maybach HL 230 P30, vodou chlazený 12-válec
Výkon: 700 HP (522 kW)
Max. rychlost: ? km/h


TShH-Panther

Popis/Historie:

Také jedním z plánů bylo osazení 152,4 mm kanonovité houfnice, původně německého původu 15 cm sFH 18. Po československé přestavbě, na sovětské střelivo nesoucí označení vz.18/47, měla být na platformě tanku Panther.

Na poradě více složek 1. oddělení Hlavního štábu Československé armády konané 15.2.1947 projevilo Velitelství dělostřelectva zájem o možnost vyzkoušet za účelem získávání zkušeností, kromě jiných, i prototyp samohybného děla s.F.H.18 ráže 15 cm na platformě Panther. Práce na projektu probíhaly ve firmě Škoda, která požádala o dodání potřebné platformy již v roce 1946. Vzhledem k vysoké ceně, za jakou chtělo vojsko platformu odprodat se nakonec firma potřebného stroje dočkala až po 18.3.1947, kdy tento stroj získala bezplatně. 

16.6.1947 vznikla mezi Škodou Plzeň a VTÚ (Vojenský technický ústav) dohoda o stavbě dvou prototypů se zmíněnou houfnicí. Firma Škoda zaslala VTU dokumentaci č.7074č (datovanou k 20.5.1947) k projektu dne 3.7.1947. Dokumentace obsahovala výkresy Zb 16057-P a Zb 16058-P. Houfnice se měla nacházet v pancéřové věži, která měla odklápěcí strop. Ve stropě byl vytvořen kruh pro lafetáciu těžkého kulometu. Existoval i návrh shora otevřené věže (výkres Zb 16063-P z 15.5.1947).

Další změna v objednávce prototypů nastala v srpnu 1947, kdy se měl vyrobit pouze jeden prototyp (namísto druhého měl vzniknout prototyp 105 mm kanón vz.18 N na platformě Panther).

Celý název vozidla: 152,4 mm těžká samohybná houfnice vz.18/47 N na platformě Panther

Technické data:

Výrobce: Škoda Plzeň
Navrženo: 1947
Pouze na papíře.

Hmotnost: 46 t

Výzbroj: 152,4 mm houfnice vz.18/47 N
Osádka: 4

Motor: Maybach HL 230 P30, vodou chlazený 12-válec
Výkon: 700 HP (522 kW)
Max. rychlost: 30 km/h

Fotogalerie:

Výkres Zb 16057-P: 

Výkres Zb 16063-P: 


ShK-Panther

Popis/Historie:

Předposledním z plánů měla být zbraň německého původu 10,5 cm s. K 18 v československém označení vz.18 N, namontována na podvozek ukořistěného tanku Panther.

Celý název vozidla: 105 mm samohybný kanón vz.18 N na platformě Panther

Technické data:

Výrobce: Škoda Plzeň
Navrženo: 1947
Pouze na papíře.

Výzbroj: 105 mm kanón vz.18 N

Motor: Maybach HL 230 P30, vodou chlazený 12-válec
Výkon: 700 HP (522 kW)
Max. rychlost: ? km/h


TShM-Panther

Popis/Historie:

Poslední návrh firmy Škoda bylo nasadit vyvíjeného 305 mm těžkého minometu B-20 (vývoj byl započatý ještě během německé okupace) na podvozek německého středního tanku Panther. Škodovka vypracovala dva výkresy Zb 16053-P a Zb 16054-P datované k 10.10.1946. Zbraň měla být přidělaná v korbě zhruba na úrovni uložení věže, opěrná deska měla sklápět mezi pásy. Prototyp měl využívat původní podobu tanku Panther, při náběhu případné výroby měla mít platforma zmenšenou tloušťku pancéřování, aby se snížila celková hmotnost vozidla. Náboje měly být umístěny nad motorem. Projekt byl pravděpodobně brzy zrušen, možná i pro prodlužující se vývojové práce na samotném minometů. 

Celý název vozidla: 305 mm těžký samohybný minomet B-20 na platformě Panther

Technické data:

Výrobce: Škoda Plzeň
Navrženo: 1946-47
Pouze na papíře.

Hmotnost: 45 t

Výzbroj: 305mm minomet B-20 (9 nábojů)
Osádka: 4

Motor: Maybach HL 230 P30, vodou chlazený 12-válec
Výkon: 700 HP (522 kW)
Max. rychlost: 25-30 km/h

Fotogalerie:

Výkres Zb 16053-P:



B-36 (Kominík)

Popis/Historie:

Na jednání sekce států Varšavské smlouvy v listopadu 1957 v Moskvě bylo doporučeno československým zástupcům vyvinout na základě Klokana 240 mm minomet s dostřelem 20 – 25 km při hmotnosti střely 150 – 160 kg. Hlaveň měla být umístěna na sovětském ložišti pro 240 mm minomet.

Další požadované parametry: rychlost střelby 1 – 2 rány/min., náměr 45 – 75°, odměr 30° (na T-54 jen 10°), dopravní rychlost 65 – 70 km na silnicích, 35 km na polních komunikacích a 10 km v terénu. Přechod z pochodové do palebné polohy do 8 minut, z palebného postavení do pochodové 5 minut.

Technické řešení: Drážkovaná (délka drážkované části 7700 mm), zadem nabíjená hlaveň s úsťovou brzdou, zákluz do 500 mm. Počáteční rychlost střely 700 – 750 m/s.

Vývoj byl zahájen v roce 1958 Konstruktou Trenčín a pracovníků Vývojového dělostřeleckého střediska. Byly navrženy 3 varianty:
- 1.: tažená verze na jednonápravovém podvozku, hmotnost 8 tun
- 2.: samohybný kolový čtyřnápravový podvozek s pohonem na všechna kola, odvozený z vyvíjeného středního dělostřeleckého tahače SDT-138 (T-812)
- 3.: samohybný na podvozku T-54, hmotnost 20 tun, později povoleno zvýšení na 26 tun

Na samohybném podvozku se měly převážet 4 kusy munice, palebný průměr 40 nábojů měl převážet muniční vůz.

Původně se počítalo s tříštivotrhavou střelou o hmotnosti 150 kg a dostřelem min. 6 km, max. 25 km, na max. vzdálenost neměl mít rozptyl větší než 100 x 13 metrů. Pak se objevil požadavek na protibetonovou střelu s minimální průbojností 2,5 m železobetonu a dálkovou střelu s přídavným náporovým nebo raketovým pohonem. 

Na řešení tříštivotrhavé kombinované dálkové střely (240 mm EOF-KDS) byl vypsán úkol „STŘEDA“ Maximální dostřel měl být 34 km, teoretický s pomocným raketovým motorem až 42 km. Měl obsahovat minimálně 12 kg trhaviny (poloviční množství ve srovnání s klasickou) a rozptyl na vzdálenost 34 km něměl být větší než 180 x 45 metrů.

Vývoj byl ukončen již v r. 1959. Zbraň měla být zařazena u těžké minometné brigády dělostřelecké divize v počtu 12 baterií po 6 kusec, celkově tedy 72 granátometů.

Technické data:

Vývoj: 1957-59
Podvozek: T-54

Hmotnost: 20-26 t

Výzbroj: 240 mm EOF-KDS

Fotogalerie:

Závěr:

Tohle je ode mě i o posledním díle vše. Doufám, že se vám všechna vydání líbila a dozvěděli jste se nejen, na co se můžete ve WoT těšit, ale i něco o nich.

Děkuji za pozornost, Whiskey1939