Není tomu tak dávno, kdy počítačový program Libratus zcela jednoznačně porazil několik profesionálních pokerových hráčů a navázal tak na úspěchy dalších programů, které jsou dnes pro lidské soupeře neporazitelné a které zvítězili nad těmi nejlepšími šachisty nebo hráči deskové hry GO. Hráči počítačových her se v zásadě ještě neměli tak moc čeho bát, protože správně zanalyzovat situaci v počítačové hře je daleko komplexnější, a ani ty nejlepší programy v zásadě nebyly žádným soupeřem pro zdatné lidské hráče, kteří byli schopni intuicí a zkušenostmi své soupeře z jedniček a nul poměrně snadno zdecimovat.
Použitý minulý čas je ovšem na místě, protože i tato éra spěje ke svému zániku a nebude trvat nijak dlouho, kdy ani ty nejkompetitivnější hry nebudou dominovány týmy z masa a kostí, nýbrž právě počítačovými programy. O tom se mohli přesvědčit diváci právě konaného turnaje The International, který je mimochodem tak významný, že je možné si na výsledky i vsadit. Tipy na zápasy včetně podrobných analýz najdete zde. Umělá inteligence od startupu OpenAI, za kterou není zodpovědný nikdo jiný než Elon Musk (který mimo jiné provrtat USA z leva doprava nebo zkomercializovat cesty do vesmíru), se během The International utkala v zápase jeden na jednoho s profesionálním hráčem hry DOTA 2, kterým nebyl nikdo jiný než Danylo „Dendi“ Ishutin. Přestože jen málokdo pochyboval o triumfu profíka, tak i ten byl po dvou prohrách nucen uznat, že prostě počítač není schopný porazit.
Na jednu stranu je třeba uznat, že hra 1vs1 je pro umělou inteligenci naprosto ideální, protože nemusí řešit tak komplexní situace jako při týmové hře, na druhou stranu se ovšem umělá inteligence OpenAI učila hrát DOTU 2 pouze 2 týdny. Práce na poražení opravdových týmů bude Elonu Muskovi ještě nějaký čas trvat, ovšem je prakticky nevyhnutelné, že se mu to podaří, a rozhodně se nemusí jednat o nijak závratně dlouhou dobu v řádu let. Za několik málo týdnů budeme možná informovat o tom, jak i tato meta byla překonána.
Končí éra profesionálního hraní?
I když možná celá informace o umělé inteligenci zní tak trochu apokalypticky pro celé odvětví profi eSportů, tak se pravděpodobně není tak moc čeho bát. Sporty, tedy i eSporty, jsou založeny na tom, že se diváci baví, vidí emoce u hráčů a mohou fandit svým favoritům. Jenom proto, že existují programy, které nedají lidem šanci, rozhodně nekončí kompetitivní hraní, protože turnaje nejsou nutně o tom, kdo vyhraje, ale o tom, jak zajímavé jsou zápasy. Umělá inteligence se turnajů nebude účastnit a její schopnosti budou spíše ukázkou pokroku výpočetních technologií a pokroku neuronových sítí, než pravidelným soupeřem velkých i malých turnajů.
Důkazem mohou být například šachy, ve kterých lidé nad počítači nevítězí již mnoho let. Přesto se stále pořádají turnaje, které jsou sledovány z celého světa a v zápasech se mohutně fandí. Konec eSportů tak takřka jistě neskončí a naopak bude pro hráče mnohem větší motivací se ještě zlepšovat a učit od programů, které je porazí. Není nad motivaci, když víte, že se vaše hra může posunout ještě dále.