Přejít k hlavnímu obsahu

Gaming jako nemoc aneb když se do věci vloží WHO

29. 12. 2017 | 17:50 Všechny hry
Přiznávám, nadpis může působit poněkud kontroverzně, ale není daleko od pravdy. Světová zdravotnická organizace nedávno oznámila, že zvažuje zařadit do seznamu poruch, nemocí a zdravotních problémů novou položku spojenou se zavíslostí na hrách. Co je k tomu vede a čím argumentují?
Výchozí obrázek

Přiznávám, nadpis může působit poněkud kontroverzně, ale není daleko od pravdy. Světová zdravotnická organizace nedávno oznámila, že zvažuje zařadit do seznamu poruch, nemocí a zdravotních problémů novou položku spojenou se zavíslostí na hrách. Co je k tomu vede a čím argumentují?

Gaming

O co tedy jde? Světová zdravotnická organizace monitoruje každoročně nové nemoci, závislosti a psychické poruchy, přičemž upravuje nástroje, podle kterých tyto hrozby vyhodnocuje. Od roku 1990 se do těchto parametrů nijak nezasahovalo, ale nyní je možné zařazení položky, jež zahrnuje ve svém popisu i hraní počítačových her. Seznam nese název ICD a jeho přesný překlad zní "Mezinárodní klasifikace nemocí a souvisejících zdravotních problémů". Doslovné znění toho přídavku je pak k nalezení zde.

V praxi tato úprava může znamenat léčbu takto "nemocných," stejně jako lidí se závislostí na hracích automatech a v krajních případech i drogově závislých. Odůvodněním tohoto jednání je podle všeho fakt, že mohou nastat případy, kdy člověk nadřazuje hraní her nad ostatními životními zájmy a toto jednání přetrvává více jak jeden rok.

Ihned po zveřejnění se rozjela rozsáhlá diskuze a mnoho odborníků varuje před nebezpečným zněním tohoto hodnocení závislosti. Dr. Chris Ferguson ze Stetson univezity na Floridě uvedl v rozhovoru pro časopis Kotaku konkrétní problém v rozlišování závislostí. Podle něj nelze srovnávat závislost na hrách s gamblingem, kvůli rozdílným procesům odehrávajícím se v mozku. Při hraní her se podle něj aktivuje část mozku, jenž se aktivuje například i u radosti z jedení čokolády nebo dosažení dobré známky ve škole. Naprosto jiný proces pak nastává při závislosti na drogách nebo herních automatech.

Další psychologové z Oxfordu pak dodávají, že nadměrné hraní her by se spíše mělo brát jako repetetivní činnost, více než samotný problém spojený se závislostí.

Zařazení dodatku je zatím pouze předběžné, ale i tak vzbudilo velké emoce a nejeden člověk by mohl pochybovat nad jeho rozumným vysvětlením. Nadměrné hraní počítačových her teoreticky je, či může v budoucnosti problémem být, ovšem je k zamyšlení, jestli je dobré tento problém zařazovat vedle jiných závislostí.

Dalším problémem může být i odliv sponzorů od samotného esportu. Velkým firmám by příliš nemusel vonět fakt, že sponzorují velké gamingové akce, na nichž by se teoreticky objevovali fanoušci či samotní hráči hodnocení jako "závisláci."

Štítky: gaming