Přiznávám, nadpis může působit poněkud kontroverzně, ale není daleko od pravdy. Světová zdravotnická organizace nedávno oznámila, že zvažuje zařadit do seznamu poruch, nemocí a zdravotních problémů novou položku spojenou se zavíslostí na hrách. Co je k tomu vede a čím argumentují?
O co tedy jde? Světová zdravotnická organizace monitoruje každoročně nové nemoci, závislosti a psychické poruchy, přičemž upravuje nástroje, podle kterých tyto hrozby vyhodnocuje. Od roku 1990 se do těchto parametrů nijak nezasahovalo, ale nyní je možné zařazení položky, jež zahrnuje ve svém popisu i hraní počítačových her. Seznam nese název ICD a jeho přesný překlad zní "Mezinárodní klasifikace nemocí a souvisejících zdravotních problémů". Doslovné znění toho přídavku je pak k nalezení zde.
V praxi tato úprava může znamenat léčbu takto "nemocných," stejně jako lidí se závislostí na hracích automatech a v krajních případech i drogově závislých. Odůvodněním tohoto jednání je podle všeho fakt, že mohou nastat případy, kdy člověk nadřazuje hraní her nad ostatními životními zájmy a toto jednání přetrvává více jak jeden rok.
Ihned po zveřejnění se rozjela rozsáhlá diskuze a mnoho odborníků varuje před nebezpečným zněním tohoto hodnocení závislosti. Dr. Chris Ferguson ze Stetson univezity na Floridě uvedl v rozhovoru pro časopis Kotaku konkrétní problém v rozlišování závislostí. Podle něj nelze srovnávat závislost na hrách s gamblingem, kvůli rozdílným procesům odehrávajícím se v mozku. Při hraní her se podle něj aktivuje část mozku, jenž se aktivuje například i u radosti z jedení čokolády nebo dosažení dobré známky ve škole. Naprosto jiný proces pak nastává při závislosti na drogách nebo herních automatech.
Další psychologové z Oxfordu pak dodávají, že nadměrné hraní her by se spíše mělo brát jako repetetivní činnost, více než samotný problém spojený se závislostí.
Zařazení dodatku je zatím pouze předběžné, ale i tak vzbudilo velké emoce a nejeden člověk by mohl pochybovat nad jeho rozumným vysvětlením. Nadměrné hraní počítačových her teoreticky je, či může v budoucnosti problémem být, ovšem je k zamyšlení, jestli je dobré tento problém zařazovat vedle jiných závislostí.
Dalším problémem může být i odliv sponzorů od samotného esportu. Velkým firmám by příliš nemusel vonět fakt, že sponzorují velké gamingové akce, na nichž by se teoreticky objevovali fanoušci či samotní hráči hodnocení jako "závisláci."