Prakticky ihned po vydání Counter-Strike: Source se začalo spekulovat o vydání nové modifikace této hry, která by skloubila moderní engine s hratelností legendárního Counter-Strike 1.6. Tento mod brzy dostal název CSPromod, zkráceně CSP. Náš tým se chopil možnosti otestovat nejnovější verzi. Jaké jsou naše dojmy?
Smělé plány
Okolo CSP se toho namluvilo opravdu hodně. Autoři dokázali dostat komunity obou her téměř do transu a napětí před vydáním první oficiální bety by se dalo krájet. Obrovská očekávání ovšem vystřídalo hořké zklamání. Ačkoliv CSP bylo vydáváno jako beta, nedosahovala verze pro veřejnost ani stádia rané alfa verze. Chyb a nedodělků zde bylo neuvěřitelné množství.
Po celém projektu se slehla zem a dále jej sledovali jenom ti nejvěrnější fanoušci. Až v poslední době se začaly opět vynořovat informace, že na projektu pracuje obměněný tým a že CSP již dosáhlo verze beta 1.04. Tento betatest ovšem neprobíhá na veřejnosti a podílí se na něm pouze vybraná skupina lidí. Utajení bety ovšem není stoprocentní a nám se k ní podařilo bez větších obtíží dostat. Tato skutečnost je velmi zarážející až skandální. Tým, který na CSP pracuje takovou dobu s tak rozdílnými výsledky jej nedokáže ani pořádně uhlídat.
Nová naděje
Naše zkušenosti s CSP jsou po zběžném testování mnohem pozitivnější než v předem zmíněném případě. Téměř veškeré chyby byly napraveny a už se opravdu nestane, že se místo v prostoru objevíte ve stěně. Co je nového?
Prakticky všechny vlastnosti hry Counter-Strike 1.6 byly implementovány do Source enginu. Těšit se tedy můžeme na rychle se rozkuřující kouřové granáty, upravený efekt oslepujících granátů, možnost položit bombu na oblíbené 1.6 pozice (například na šikminu vedle A plantu na dust2), zpoždění u AWP, opět zavedenou možnost fastzoomu a mnohé další.
Kapitolou samou pro sebe je tolik populární prostřelování zdí. Ačkoliv prostřelování tvrdých materiálů je v Source enginu nemožné, v CSP prostřelovat lze. A to prakticky úplně všechna místa jako v CS 1.6.
Opraveny jsou i některé neduhy Source enginu. Kompletně odstraněn je nepopulární crouch-bug, kterého jsme se v CS:Source zbavili až s příchodem nové verze pluginu zBlock. Ten se také postaral o zrušení bunny-hopu. Tento úkol je v CSP splněn tak napůl. V některých případech se pořád lze odrazit od šikmé plochy a na pětníku tak získat velkou rychlost. Toto je jedna z věcí, která se bude muset ještě vyřešit.
Nezapomnělo se ani na novinky
CSP představuje i mnohé novinky. Potlačena je například možnost nákupu zbraní typu UMP, p90 nebo například brokovnic – hráč prostě nedostane možnost koupě těchto zbraní. Přidána byla také indikace počtu hráčů v jednotlivých týmech. Ta je vyřešena pomocí dvou řad panáčků modré a červené barvy. Změn se dočkala také již legendární tabulka, která zajišťovala scoreboard. Do ní bylo přidáno zobrazení zdraví jednotlivých spoluhráčů a také stav jejich konta. Změny si můžete prohlédnout i na obrázcích přímo ze hry, které jsou v článku.
Jak se to hraje?
Otázka, kterou si položí asi každý čtenář. Odpověď je jednoduchá – velmi dobře. Principy, které byly do hry implementovány, má již většina hráčů pevně zažité. Hráče Counter-Strike: Source možná překvapí některé drobnosti, jako například odlišné mapy (které jsou mimochodem opravdu výborné) nebo nutnost nákupu munice, ovšem žádná velká překážka v hraní to není.
Ani testovaná verze se ještě nevyhnula několika chybám. Čas od času se stane, že oslepující granát vás prostě neoslepí i když vám exploduje lidově řečeno „před ksichtem“, pohyb postav je také občas velmi těžkopádný. To by se dalo přičíst stále nedořešenému problému s bunny-hopem. Hráče CS 1.6 také překvapí, že postavy také téměř nezpomalují pohyb, ačkoliv dostávají zásahy. Někomu může také vadit například nemožnost otevřít dveře pomocí „USE“.
Nároky na hardware se zdají na dnešní dobu velmi nízké. Zdá se, že pro stabilní chod hry bude potřeba zhruba srovnatelný stroj jako je nyní třeba na CS:Source, spíše dokonce slabší.
Kdy si to můžu zahrát?
Tým, jenž stojí za CSP, není zrovna přesný co se termínů týče (tím si opravdu nezadá s firmou Valve, kde zítra znamená příští měsíc). Dá se ovšem odhadnout, že i vzhledem k fázi vývoje v jaké se hra nachází, nebude veřejnost o tuto verzi ochuzena dlouho.
Chtěli bychom dodat, že ke získání této verze nám nedopomohl žádný s domácích betatesterů CSP. Tato verze CSP se dá celkem bezproblémově sehnat mezi evropskou CS:S i CS 1.6 komunitou, kde jí vlastní mnohem více lidí, než si sami vývojáři připouští.