Přejít k hlavnímu obsahu

Preview TM 2 Canyon: Budoucnost e-sportu?

Po úspěšných titulech TrackManie, které si získaly miliony hráčů po celém světě, přichází vývojářské studio NADEO s dalším kouskem - TrackMania 2. Vylepšená grafika, nastavení a hlavně nové prostředí Canyon dávají hře nový impuls. Kromě klasického hodnocení hry jsme se zeptali předních světových hráčů najejich názor ohledně TM 2 a e-sportu.
Výchozí obrázek

Po úspěšných titulech TrackManie, které si získaly miliony hráčů po celém světě, přichází vývojářské studio NADEO s dalším kouskem - TrackMania 2. Vylepšená grafika, nastavení a hlavně nové prostředí Canyon dávají hře nový impuls. Kromě klasického hodnocení hry jsme se zeptali předních světových hráčů najejich názor ohledně TM 2 a e-sportu.

Prostředí hry

Celá hra je laděná do světlých barev a působí tak velmi čistým dojmem. K tomu dopomáhájí ostré obdélníkově ohraničené prvky. Na pozadí hlavního menu se již netočí barevně laděná zeměkoule ale průlet krajinou Canyonu z ptačí perspektivy. Po najetí šipkou k hornímu okraji se vám zobrazí lišta, kde přibylo zjednodušené nastavení, které můžete během hry měnit (např. rozlišení, vyhlazování textur,…).

U samotného hraní se dočkal HUD několika změn. Zobrazení pořadí, zbývajícího času a nejlepšího zajetého času se přesunulo do pravého dolního rohu. Písmo je přitom menší, a tak je např. v Time Attacku poměrně těžké za jízdy zjistit, kolik času zbývá.

prostredi prostredi prostredi

Hudba na pozadí zní velmi příjemně a nemyslím si, že bude někomu zásadně vadit. Co se týče zvuků ve hře, tak zvuk motoru je dobrý, ale i zde jsou chyby, které je ještě potřeba doladit.

Kromě toho se nic moc zásadně nezměnilo, což mě osobně trochu zklamalo. Čekal jsem revoluci jako při přechodu z Nations na Forever.

Ovládání

Kompromis mezi Coast, Island a Stadion
Konec úzkých „tech“ map, jak jsme je znaly

Po projetí první mapy zjistíte, že je auto hodně rychlé a cesty zpravidla široké. V tomto ohledu by se dal Canyon přirovnat k Islandu z TMU, kde se vše také odehrávalo na širokých silnicích ve velké rychlosti. Přilnavost vozidla k trati při smyku je také velmi dobrá, dokud se tedy neocitnete v situaci, kdy ve velké rychlosti sjíždíte dolů. Pokud nejedete přímo rovně, auto se začne dostávat na dvě kola a přišlo mi, že trochu plave (ti co někdy jeli prostředí Coast jistě znají). Jednoduše řečeno, auto je lehké, s čímž souvisí, že si v některých mapách užijete i několika sekundové skoky. 

Slidování je lehčí a bude nutnou zábavou

Z první screenshotů a videií, jenž byla prezentována se zdálo, že TM 2 Canyon bude dost podobné prostředí „Coast“ z TM United. V něm je slidování (tzn. jízda smykem, driftování) velmi těžkopádné a spíše na obtíž. V novém titulu je tomu ale přímo naopak. Většina zatáček je rychlejší smykem a dostat se do smyku je mnohem snažší, ale zrádné jsou zejména písčité krajnice, jenž jsou častým prvkem. V podstatě neztratíte rychlost, ale trakci a následně přilnavost a to vám přivodí smyk. Důležité poznamenat, že když už se do něj dostanete, tak je jeho ovládání mnohem lehčí a dá se skvěle korigovat. To je jedna z nejvíce chválených věcí na TM 2 a opravdu je s tím plno srandy. Pří výjezdu ze slidu vás ale čeká nemilé překvapení v podobě kymácení vozu, což zapříčiní lehké trhnutí na druhou stranu (snaha o reálnou fyziku). Rozdíl oproti Stadionu je také ten, že v táhlém smyku dokonce nabíráte na rychlosti. Jinak v písku se při rozjezdu protáčí kola, což znamená, že chvíli trvá, než se rozjedete a auto akceleruje.

Ještě je důležité poznamenat, že zatáčení ve velkých rychlostech jde dost ztuha a rádius se zvětšuje mnohem víc než ve Stadionu – opět rychlejší využít slide.

Analog ještě větší výhodou

Jestliže v předchozím díle bylo možné vídat plno špičkových hráčů jezdících na klávesnici oproti analogovému gamepadu (nebo joysticku), tentokrát tomu možná tak nebude. Na klávesnici je rozdíl v ovladatelnosti mnohem větší než na analogu (gamepad, joystick), kde lze vozidlo řídit velmi přesně. Navíc při zvýšení rychlosti, ke které došlo, je citlivost mnohem důležitější a to opět nahrává gamepadu.

Ovládání ve vzduchu nemožné

Pokud jste nikdy TrackManii nehráli, nebo nemáte moc naježděno, možná se zarazíte, o čem to píši. Ve všech předchozích TrackManiích totiž bylo možné ovládat vozidlo ve vzduchu tak, že jste stiskli brzdu. To zapříčinilo zablokování kol, čímž se auto trochu zpomalilo a částečně přestalo rotovat. To nyní není možné a ovládání po dopadu, které jsou zde časté, je těžší. Ještě podotknu, že nesmyslných odrazů od vody jako v TMU se už také nedočkáte. Zatím ale ani vizuálního šplouchnutí.

Kreativita

Editor, MediaTracker, skiny

V první řadě jsem si v editoru map spočítal počet dílků – zastavil jsem se na čísle 245 (pro porovnání TMNf 284). Očekávám, že do full verze přibydou a hlavně, že se objeví zmiňovaná možnost vytvořit si svůj vlastní (zatím nespecifikováno). Editor je zpracován lépe než doposud, ačkoliv je na první pohled těžké se zorientovat v různých blocích typu most atp. Líbí se mi například kopírování (vyjmout a vložit) a nebo možnost napsání si vlastního pluginu. Pomocí nich můžete např. náhodně vygenerovat okolní prostředí nebo nastavit autosave.

MediaTracker a lakovna vozidla se zásadních změn nedočkaly.

edit edit edit

Grafika a náročnost na systém

Nízké HW nároky zachovány

Ačkoliv šla grafická úroveň zas o nějaký ten stupínek nahoru, požadavky na vybavení vašeho počítače jsou stále podobně nízké jako u TMNf. Díky skvělé optimalizaci (snad i lepší než ve Forever) a možnosti nastavení utáhne TrackManii 2 většina počítačů. Úroveň lze snížit téměř na grafiku 11 let starého CS 1.6. Při stejném nastavení a na podobně složité mapě jsem měl průměrně téměř o 10% více FPS než u TMNf.

Hra světel a jejich efektů je opravdu úchvatná a při vyšších detailech působí nádherně. Jedna z mála věcí, co bych po grafické stránce vytkl je, že vegetace kolem mapy je 2D a natáčí se k vašemu vozidlu, což působí dost divně – jakoby vás stromy sledovaly. Pak ještě drobnost, že pokud jste pod vodou a dáte si pohled „3“, je hladina změť modrých čar.

Výborně také působí optické poškození auta, které se ale nijak neprojeví na fyzice vozu. Lze z něj sundat nárazníky, dveře, rozmlátit okna a pomačkat plechy.

graf graf graf

Ubisoft to myslí s 3D vážně

Když jsem si projížděl nastavení, tak mě udivily možnosti u 3D. Jde to nakonfigurovat prakticky na většinu aktuálních 3D brýlí od papíráků za 30,- až po Samsungy za 1500,-. Například je zde v nabídce headtrack, sudá/lichá, anaglyf, přesné rozměry displaye, sbíhavost, síla,... Já mám bohužel k dispozici pouze ty papírové, kde je efekt minimální a po pár minutách bolí hlava.

Na co se ještě můžeme těšit

Plno chyb, ale žádná zásadní

Plně si uvědomuji, že je to pouze beta, ale stále ve hře najdete plno malých nedodělků. Občas divná textura, nedostatky v překladu a zejména pak chyby v editoru. Vývojářům zbývá necelý měsíc na vyřešení těchto drobností, tak můžeme jen doufat, že je opraví a pokud ne, tak že budou často updatovat. Zatím jsem ale žádný velký „bug“ nezaznamenal, což je velké plus. Zejména dopady z velkých výšek na kola nebo krajnice dělaly v prostředí Stadion velkou neplechu a zapříčinili řadu rozbitých herních periferií.

V budoucnu jistě přibyde otevření solo kampaně, možnost multiplayer splitscreenu, zpřístupnění LAN, ManiaLink, vytváření vlastních bloků, benchtest a mnoho dalšího.

Místo „coppers“ „plannets“

Pro projekt ManiaPlanet se zavádí nová virtuální měna – „plannets“. Nahradí tak „coppers“, které jsou v TMU. Budete si pomocí nich kupovat různé mapy, skiny vozidel přes ManiaLink. Pro představu – jako beta tester jsem jich měl 5000, za den se mi jich připsalo dalších 20 a zpráva jinému uživateli mě stála 5 a vytvoření skupiny 200. 

E-sport a Canyon

NADEO s Ubisoftem se snaží prosadit hru v e-sportu podporováním turnajů jako je proběhlý švédský DreamHack Summer, aktuální Gamescom v Německu nebo anglický i43. Důležité teď bude, kolik hráčů si hru koupí a zůstane u ní. Podíl na tom budou mít i weby zabývající se organizováním turnajů jako ET-Leagues nebo ESL. Přidáváme názory špičkových hráčů na hru samotnou a její budoucnost v e-sportu.

{#Slovenská Republika} hakkiJunior (eSuba)

Osobne si myslím, že je to vylepšená fyzika z prostredia Coast, ktoré bolo v TMU/F, iba zväčšený grip. Hra bude podľa mňa baviť každého ;-) Po menších problémoch, ako napr. že po zaplatení hry som dostal link na download, ale key mi prišiel až po dni a pol, sa na hru pozerám pozitívne a bude patriť medzi stálice, čo sa týka veľkých turnajov. Teda aspoň si to myslím, pretože Ubisoft ju dosť podporuje a snaží sa ju propagovať, ako sa len dá, čo sa týka progaming scény a to je je ešte len v Beta verzii. Mohli sme si ju už všimnúť na DHS, kde sa hralo už o peniaze, dalej bude na i43 za týždeň v Anglicku, alebo na Gamescome. Takže môj názor je, že ubisoft sa ju snaží pretlačiť čo najvyššie, čo je trošku škoda TMnF, ktorá týmto pádom upadne trošku do úzadia. Ktorú hru budem hrávať? Zo začiatku sa budem snažiť hrať obidve naraz podľa toho, v ktorej sa hrá aktuálne turnaj, ale určite príde deň, kedy si budem musieť vybrať, a vtedy sa rozhodnem podľa toho, ktorá hra má lepšiu budúcosť. 

{#Norsko} Bergie (dignitas)

Myslím si, že ta hra je zábavná a jsem silně přesvědčen, že bude populární u běžných hráčů. Co se týče soutěžního hraní, jsem názoru, že 99% „pro“ hráčů bude stále preferovat TMNF, což je pochopitelné, protože ovládání a kontrola vozu je hodně jiná (a podle mě hodně špatná).

{#Dánsko} Munkeholm (dignitas)

Můj první pocit ze hry, když jsem začal hrát, byl: „wow, tohle je k*rva úžasná hra“. Grafika je v porovnání s tím, co je v united, výborná. Když jsem si na to ale zvykl, tak už mi to tak úžasné nepřišlo, ale rozhodně je to pro mě nejlepší „united“ prostředí, zejména protože můžu oproti ostatním rychleji slidovat, abych mohl získat lepší čas a to je důvod, proč tu hru budu hrát, i kdyby jen pro zábavu. Co se týče progamingu, tak je příliš brzy dělat nějaké závěry. Zdá se, že plno hráčů zůstane u Stadionu, protože ačkoliv je TM 2 dobrá hra, mohou mít námitky k širokým silnicím a stylu „rychle a zběsilě“. Samozřejmě to ale nebudou hráči prostředí Stadionu, kdo rozhodne, jestli to bude, nebo nebude e-sport titul. Pro pořadatele soutěží jako WCG je hlavně důležité, kolik to hraje lidí a jak moc mainstreamové to je (viz Guitar Hero). Samozřejmě jenom čas ukáže, ale já zatím zůstanu u stadionu.

Hodnocení

TrackMania 2 pokračuje ve velmi populární sérii, kde je zábava až na prvním místě. Díky grafice na vysoké úrovni, poskytnutí ještě více prostoru kreativity komunitě  se hra posunula zase o kousek dál a záleží na komunitě, jestli se e-sport ubere cestou Canyonu. Věřím, že NADEO opraví většinu chyb a hra se stane populární. U mě zatím zanechává hodně dobrý dojem.

canyon
Studio: NADEO, Ubisoft
Datum vydání: 14. září 2011

85%

Plusy
+ grafika (až na nedostatky jako jsou stromy)
+ zlepšená podpora 3D brýlí
+ HW nároky
+ nepřítomnost ochrany UbiDRM
+ více nastavení (jak samotné hry, tak např. v Editoru tratí)

Zápory
- stále plná chyb (beta verze)
- není zdarma jako TM Nations Forever; další prostředí se budou vydávat samostatně
- handicap na klávesnici proti „analogovým hráčům“ (gamepad, joystick)
- zatím není otevřené solo, LAN,...

Koupit beta verzi (poté se aktualizuje na full)
€ 19,99 | $24.99 | £19.99

Z důvodu šetření délky jsem nenapsal všechno, co jsem mohl, takže pokud vás něco osobně zajímá, napište do komentářů a já nebo někdo z hráčů, kdo již měl možnost TM 2 hrát vám jistě rád odpoví ;-).