Pokud snad nemáte rádi USAS 12 a konkrétně jeho explosivní munici jistě si rádi poslechnete obhajobu DICE proč je tato brokovnice nedílnou součástí hry. Z opačné strany jestli jste příznivci této zbraně a zajímá vás co si o ní vývojáři myslí zde máte podrobný rozbor. Zatracovaná, nenáviděná, ale některými zbožňovaná zbraň a její destruktivní munice. Často si při hraní kladu otázku jestli je opravdu dobré tyto typi zbraní začleňovat do hry. Jaký je váš názor? Hrajete někdy s touto "lamerskou zbraní" nebo naopak často nadáváte, když ji na vás někdo vytasí?
Často dostávám otázku: „Kdo si jako myslí, že náboje 12g FRAG jsou dobrý nápad?“ No přece já. Explozivní brokové náboje 12g FRAG mají ve hře dva kořeny. Za prvé mám rád v Battlefieldu skoro vše a střely FRAG jsou inspirovány autentickou municí pro brokovnice vyvinutou pro vojenské účely a testovanou americkou námořní pěchotou. FRAG je vysoce explozivní střela ráže 19 mm, tedy podobné, jakou má munice pro kanóny letounu F-18! Druhá inspirace pochází ze zbraně Velikonoční vajíčko pro vývojáře ze hry Battlefield: Bad Company 2. Vývojáři (nebo kdokoli, kdo si stáhnul jejich kit) mohli používat střely 12g FRAG s podobnými balistickými vlastnostmi, jaké vykazovaly standardní brokové náboje, ale při pomalejší kadenci. Střely FRAG se nakonec staly mezi vývojáři i hráči natolik oblíbenými, že byly zařazeny mezi odemykatelnou munici pro brokovnice v Battlefieldu 3.
Jasným cílem designu střel 12g FRAG bylo přidat mezi herní mechanismy v Battlefieldu 3 prvek krycí palby. Střely FRAG měly umožnit hráči s brokovnicí střelbu s omezeným bojovým účinkem, ale dát mu schopnost zastrašit a paralyzovat protivníka na velkou vzdálenost. A to se téměř povedlo.
Hned ze začátku, jen co se hráči trochu zlepšili, se střely FRAG začaly zhusta používat pro první odemknutelnou brokovnici 870. S tím, jak hráči stoupali pořadím, se střely FRAG postupně zkoušely i v poloautomatických brokovnicích se sice větší, ale stále poměrně omezenou úspěšností. Pak se ale objevila USAS-12. Střely FRAG byly bezesporu primárně vyvinuty pro bojové brokovnice, obzvláště pak automatické se schopností vypálit na cíl několik ran za sebou, protože každá střela jednotlivě má jen omezený účinek. Bylo jasné, že v zájmu zachování vyváženosti zbraně (i za cenu snížení autentičnosti), budou automatické a poloautomatické brokovnice potřebovat vlastní verzi střel FRAG. Velmi rychle tedy dostaly opravný patch.
Zdálo se, že vše je opět v pořádku, tedy alespoň na nějaký čas. Střely FRAG představují z hlediska statistiky zajímavý fenomén. Na PC se USAS-12 podílí na celkovém počtu „kills“ asi jen z 1,8 % (v tomto počtu jsou však zahrnuty všechny typy munice, nejen FRAG). Na PS3 tento poměr vzrůstá na 3 % a na Xboxu 360 šplhá téměř až ke 4 %. Tato statistika je velmi pozoruhodná – nejenže jsou střely FRAG a brokovnice USAS identické na všech třech platformách, ale takových drastických rozdílů v účinnosti na jednotlivých platformách dosahují jen USAS-12 a 870. Dále platí, že 870 je nejoblíbenější brokovnicí na PC a totéž pak platí i pro PS3 a 360. Nechám na každém, aby si udělal svůj vlastní závěr, já mám své vlastní podezření na důvod. V nejhorším scénáři tedy připadá na USAS-12 každý 25. „kill“.
Proč tedy vzniká dojem, že je tato frekvence mnohem vyšší? V zásadě proto, že střely FRAG jsou v Battlefieldu 3 nejefektivnější právě tam, kde jsou i ve skutečnosti: tedy v boji na krátkou vzdálenost, v zástavbě. Ze statistiky podle map a módů vyplývá, že USAS-12 je jasně nejoblíbenější v TDM a CQB na mapách typu Grand Bazaar a Operation Metro. Hráči v těchto módech mají vyšší pravděpodobnost usmrcení právě střelami FRAG, než ti, kdo se pohybují třeba v conqestu na Kharg Islandu.
A co s tím tedy budu dělat? V nejbližší budoucnosti chystám jen jednu malou, ale zásadní změnu. U všech dalších brokovnic snižuje munice FRAG efektivní kadenci palby. V případě poloautomatických brokovnic padá z 200-220 střel za minutu (rpm) na 180, což představuje 10% redukci. U brokovnice USAS nebyla žádná redukce provedena. V příští aktualizaci hry bude její stávající kadence výrazně snížena z 275 rpm na 200 rpm. Ve skutečnosti se domnívám, že je to až trochu příliš, a jsem proto velmi zvědavý na vaše reakce na tuto změnu.
Brokovnice jsou v Battlefieldu jednoduše nejnáročnějšími zbraněmi, co se týká vyvážení účinnosti. Vezmeme-li v úvahu pestrou škálu bojových vzdáleností v Battlefieldu 3, brokovnice musí vyvolávat na blízko dojem velké účinnosti a na střední vzdálenost malé účinnosti, avšak bez toho, aby se redukovala jejich síla. Dalším faktorem je unikátní dojem bojové vzdálenosti na každé mapě, přičemž dojem z účinnosti každé zbraně musí zůstat všude konzistentní. Podstata relativně náhodného rozptylu brokových projektilů nebo přesnost střel FRAG dělá tento úkol obzvláště nesnadným. Nadcházející aktualizace bude rovněž obsahovat některé drobné úpravy dalších nastavení s cílem pokusit se hráčům pomoci lépe a přesněji odhadovat efektivní dosah brokovnic omezením vlivu náhodných faktorů.
Buďte si jisti, že toto nebude poslední aktualizace Battlefieldu 3 k vyvážení účinnosti zbraní. Situaci budu pozorně sledovat a spolupracovat s týmem na dalších aktualizacích a úpravách tak, aby byl Battlefield co možná nejvyváženější.
Alan Kertz
Designér jádra herního systému