Riot Games mění pravidla kvalifikací do Challenger Series. Ruší se původní systém, kdy proti sobě hrály týmy ze špičky 5v5 ranked žebříčku. Nyní vede cesta přes otevřené kvalifikace a národní šampionáty.
Systém kvalifikací a předkvalifikací je výrazně složitější v Evropě než v Severní Americe. Týmům z NA regionu stačí projít otevřeným turnajem, po níž následuje souboj o místa v lize s celky, které v minulém splitu skončily na posledních třech místech.
V Evropě je situace podstatně složitější. První velkou novinkou je systém národních šampionátů. Týmy, které zvítězí v polském a německém turnaji pod záštitou ESL, případně ve španělském LVP´s División de Honor, budou připuštěny do kvalifikace EU CS. Další možností pro zájemce z Evropy je již zmiňovaný otevřený kvalifikační turnaj, kterého se může zůčastnit prakticky každý tým z EUNE nebo EUW, jehož hráči mají všichni soloque rank diamond 3 nebo vyšší. Minimální věk pro účast je 17 let, každý tým však může mít na soupisce až dva hráče, kteří v den prvního zápasu dovrší teprve 16ti let.
Evropské celky pak budou nasazeny do jakéhosi kvalifikačního pavouka, který porovná schopnosti týmů, vzešlých z těchto rozdílných turnajů. Dva vítězové tohoto klání pak dostanou možnost zahrát si v příštím splitu EU Challenger Series. Pro větší přehlednost nabízíme oficiální infografiku Riot Games.
Zde můžeme vidět, že EU týmy budou rozděleny do dvou pavouků se zápasy bo3, respektive bo5 pro finále. Postupně zleva vidíme Match 1, kdy se nejlepší tým z otevřené EUW kvalifikace utká s šestým týmem Chall Series, dále v tomto kole budou bojovat dva mistři republikových šampionátů. Vítězové postupují do finále a ten, kdo tuto bitvu ovládne, má potom možnost bojovat v této poloprofesionální lize. Pavouk „B“ je potom téměř stejný, jen se zde v předkole střetnou druhé seedy otevřené kvalifikace obou evropských serverů. Vítěz pak nastoupí proti zbývajícímu mistrovi republiky, zatímco v paralelním souboji se poperou první tým EUNE a pátý celek Chall Series. Úspěšnější kádr potom postoupí do finále pavouka, z něhož vzejde druhý účastník EU CS.
Celému systému se však nevyhnuly celkem závažné problémy. Podle trenéra týmu 3sUP hatchyho se týkají hlavně otevřených kvalifikací. Následuje jeho vyjádření z Redditu.
"Celá otevřená kvalifikace bude zahrnovat stovky týmů, z nichž 90% bude irelevantních. Bude to velká ztráta času. Je mi líto, že jsem takto krutý, ale podívejme se pravdě do očí. Je to krok, kterým v podstatě říkají: “každý může být v Challenger Series”, i když ve skutečnosti většina těchto týmů jednoduše nikdy nebude mít šanci měřit se s těmi nejlepšími. (…) Tento formát ZVÝHODŇUJE slabší týmy. (…) mohou náhodou vyřadit silnější tým, ale vzápětí vypadnou – čímž prakticky zničí/zpomalí kariéru velmi dobrých hráčů, jen kvůli překvapivé výhře v bo1."
Dále pak kritizuje organizace, které pouze několik hodin před začátkem kvalifikací lákají nadějné hráče z malých, ale sehraných týmů. Není prý vůbec jednoduché rozhodnout se na poslední chvíli, zda dát přednost penězům, nebo zůstat ve staré sestavě zadarmo. Takto byly během uplynulých pár hodin zničeny minimálně dva velmi silné amatérské týmy, které hatchy i s ohledem na Riot nechce raději jmenovat.
Nicméně Riot Games zřejmě usoudily, že výhody nového systému budou výrazně převažovat nad těmito nedostatky, a tak se v dalších letech můžeme těšit na dynamické souboje o šanci stát se profesionálním Lolkařem.