Věděli jste, že i český rodák se stará o produkci přenosů ze světoznámého DreamHacku? Řeč je o Martinu Piskořovi, dříve v komunitě známém jako Lactress, kde působil například jako manažer týmu Inside Games. To však ještě netušil, že o pár měsíců později bude mít Martin svou vysněnou práci. Dnes jsme si jej i my pozvali na krátký rozhovor.
Ahoj Martine. Na tvém profilu se zobrazuje pozice Stream Manager ve společnosti DreamHack. Jak bys laikovi vysvětlil, o čem tahle pozice je?
Ahoj huhy. U DreamHacku jsem začínal jako koordinátor živého vysílání, pozici stream manažera zastávám až od nového roku, konkrétně eventu DreamHack Open Leipzig.
Vysvětlení pozice je jednoduché, zkrátka máte na starost celý chod a vzhled streamu, at už během příprav nebo i v průběhu samotného eventu. Jakmile je něco špatně, je to okamžitě vaše vina a vy tento problém musíte odstranit, takže dáváte echo lidem, kteří to mají na starost. V týmu jsme ale poměrně všestranní a i přesto, že člověk má nějak danou pozici, dělá i jiné věci. Já například umím pracovat s grafikou a videi, tak občas střihnu nějaké to videjko.
Lactress (druhý zleva) ještě jako manažer týmu Inside Games (Foto: Oliver Staša)
Když se vrátím o nějaký měsíc zpátky, jak ses k takové práci vůbec dostal? Byla pro tebe nějakým snem, který si teď plníš?
K práci jsem se dostal poměrně vtipným způsobem. Jednu dobu jsem byl poměrně líný a nechtělo se mi hledat jednu písničku a font, který DreamHack použil. Napsal jim přímý email, že se taky podílím na tvorbách různých streamů a požádal je o radu. S producentem jsme si přes maily celkem sedli do oka, slovo dalo slovo a vyklubalo se z toho angážmá u DH. Určitě to považuji jako metu plnění snu; kdo by se nechtěl živit v oblasti esportu?
Co je tvou každodenní náplní práce? Žiješ ve Švédsku, nebo jsi zůstal v ČR a jen cestuješ na eventy?
Náplň práce je poměrně pohyblivá, někdy není absolutně vůbec, co dělat, někdy je toho až nad hlavu. Každopádně většinou se snažíme hledat ve starých záznamech chyby a nedostatky, kterým bychom se chtěli vyvarovat a hledáme různá vylepšení, navrhujeme různé změny, připravujeme eventy, zpracováváme materiál po eventech. Je toho poměrně dost. Ve Švédsku jsem žil půl roku, ale díky nové pozici jsem se mohl vrátit zpět do ČR za rodinou a přítelkyní.
Jak bys popsal svůj den na eventu, od rána do noci? Zkus jej našim čtenářům přiblížit.
Den na eventu je poměrně zajímavý. V podstatě jen sedím u počítače, mám puštěný stream a komunikuji s lidmi "na place", aby vše probíhalo jak má. V mé předchozí pozici to bylo trochu náročnější. Byl jsem v podstatě pořád v pohybu, dával jsem echo hráčům, komentátorům či analyst desku, kdy začít mluvit či hrát. Prostě človíček, který to celé oběhne, aby všichni byli informování a věděli, co mají dělat. Momentálně je to jednodušší, kdy se můžu věnovat vyloženě "kontrole" streamu.
Las Vegas je pecka, co? Je právě cestování tím nejlepším na tvé práci, nebo máš ještě „něco víc“?
Las Vegas je opravdová fantazie. Ve chvíli, kdy jsme se dozvěděli, že budeme ve Vegas, měl jsem nepopsatelnou radost. Nikdy jsem tady nebyl (pozn. red.: interview bylo psáno před startem DreamHack Masters Las Vegas) a je to opravdu neskutečné a úžasné, přesně jak můžete slýchat z různých povídek. Cestování je dobrá věc, člověk pozná nová místa, ale je to opravdu náročné a únavné.
Stage na DreamHacku. I na tomhle se podílí šikovné české ručičky.
Nemůžu se nezeptat, máš už díky své práci u DreamHacku nějaké kamarády mezi TOP hráči?
Mluvil jsem už s hodně hráči TOP scény, avšak většinou to bylo pouze pracovně. Všichni hráči, se kterými jsem se již setkal, byli opravdu super a přátelští. Nejvíce sympatický mi je Wiktor "TaZ" Wojtas z Virtus.pro, který na mě působil opravdu nejvíc v pohodě a jaký působí na venek, jako pohodář, takový doopravdy je.
Jaké máš cíle do budoucna? Existuje další meta, kam by ses jednou chtěl posunout?
Další metou už je jedině producent a této pozice se ten současný asi delší dobu nevzdá. Můj cíl do budoucna už se v podstatě splnil a to živit se esportem.
Dokážeš si představit, že by ses po čase vrátil na domácí scénu a díky svým zkušenostem se pokusil produkci streamů u nás posunout na vyšší level?
Návrat na domácí scénu by byl celkem náročný. Jsem spojený i s některými českými turnaji, například jsem pomáhal v produkci na zimních ROG Finals a většinu času teď věnuji projektu s názvem Community Development League. Každopádně "full time" návrat v obzoru není. Co se týče rad, tak asi žádné nemám, české a slovenské turnaje mají dobré streamy. Jediné, co mě napadá, tak že nevyužívají všech prostředků, které mají a mohou využít. Proto se také chci podílet na různých výpomocech domácích turnajů a přenést své zkušenosti z DreamHacku.
Na závěr ti dávám prostor – chtěl bys něco vzkázat naší komunitě, nějaké poslání na závěr?
Na závěr bych tak možná řekl asi jedno. Člověk si musí jít za svým snem naplno a nevzdávat se ho, protože může přijít jen tak z nenadání, jako se to stalo například mě.