Následující rozhovor s Irene Scholl-Tatevosyan a Benjaminem Kimem vám osvětlí, jak složitá je právní stránka esportu, jak by bylo ideální, aby se rozvíjel, a jak by se podle nich měly řešit momentálně nejvíce relevantní problémy.
Jaké nejnaléhavější problémy esport právě teď sužují?
Irene: Jeden z největších problémů budou ( a v současnosti do určité míry i jsou) odborové organizace v esportu. Odborové organizace jsou poněkud chaotické, ale s esportem se to stává ještě složitější, protože na scénu nastupují různí vydavatelé her, kteří vlastní hry samotné. Další problém je řízení- respektive to, jak řídit tento průmysl, když pro to neexistuje žádná daná struktura, kromě struktur vytvořených herními vydavateli.
Jak si myslíte, že se tento průmysl bude rozvíjet?
Irene: Bude růst nejen jeho publikum, ale také struktura. Velcí hráči v tomto průmyslu zůstanou stále stejní, ale bude zajímavé sledovat, jestli přibude nějaký další Riot nebo Blizzard - osobně si myslím, že ano. Pravděpodobně uvidíme A/R a V/R hrát v esportu větší roli. Také se podle mě esport více rozšíří například do škol, společenských aktivit atd. Dále si představuji strukturu, která hráčům dovolí jednoduše začít jako amatér, přejít na pozici semi-pro hráče a následně na profesionála - k tomu však bude zapotřebí více středoškolských a vysokoškolských programů, které se budou soustředit na esport jako kariéru, nejen v případě profesionálních hráčů, ale také programátorů, manažerů atd.
Ben: Očekávám ustálení esportu a právních problémů, které se ho týkají společně s novými zákony nebo se změnami těch stávajících. Esport je také vice dimenziální trh, který stojí na neustále se měnící technologii, tudíž očekávám tvorbu nových odvětví.
Myslíte si, že dojde k tvorbě hráčských unií napříč jednotlivými hrami? Pomohly by tyto unie se řešením problémů, jako například nevyplácení hráčů?
Irene: To je složitá otázka - možná ano, ale tyto hráčské unie musí přijít přímo ze strany hráčů. Žádná firma nebo tým by neměly být součástí těchto unií. Tyto unie jsou však problematické, protože každá hra má vlastního majitele, takže mohou vytvořit unie hráčů pro jednotlivé hry, ale vytvořit celkovou esport unii, která zaštiťuje všechny hry, je velmi těžké. Dejme tomu, že existuje unie a kolektivní smluvní dohoda (CBA). Hráči a ligy budou nuceny dodržovat až do dalšího podpisu domluvy a poté musí být dodržen status quo (dodržení stávajících podmínek), dokud další dohoda nevejde v platnost. Předpokládám, že v dohodě, jako je CBA, by byly zakotveny tresty pro nevyplácení hráčů podle smluv.