Hraní videoher je celosvětový fenomén, kterému se denodenně oddávají desítky milionů lidí a toto číslo každým dnem roste. Zásadní podíl na tom hrají mobilní telefony, které už docela solidním tempem začínají nahrazovat tradiční herní platformy, tedy konzole a počítače. Důvod? Zkrátka a jednoduše výrazně lepší dostupnost ve všech ohledech.
Mobily, na kterých si pohodlně zahrajete stovky různých titulů, jsou o poznání levnější než herní počítač či konzole a to je většina z nás rozhodně nevyužívá jen na hraní. Naši peněženku rovněž moc nevyprázdní ani pořizování samotných mobilních her, ty lze totiž na rozdíl od jejich konzolových a počítačových sourozenců legálně sehnat většinou zdarma či za symbolicku částku, protože na sebe vydělávají spíše in-game mikrotransakcemi a reklamami.
To jsou ale stále pouze marginální části obecné dostupnosti mobilních her, ta totiž sestává především z toho, že mobil s sebou zkrátka nosíme skoro neustále, a hraním na něm si tak jednoduše můžeme zkrátit třeba čekání na autobus nebo klidně i hodinu ve škole, což u konzolí nebo počítačů úplně neplatí,
díky čemuž zkrátka mobily táhnou stále víc a víc, až se jejich starší sourozenci ani nestačí divit. Nevěříte? Dobrá, podívejme se na mobilní hraní řečí čísel.
Začněme těmi od celosvětové známé společnosti Statista, dle které bude v roce 2020 více jak 2,4 miliardy lidí, kteří si na mobilu zapnou nějakou tu hru, z nichž nejvíce (600 milionů) pochází z Číny. Už to jasně ukazuje, jak populární hraní na mobilech je, zajímavé je ale také ekonomické porovnání mobilů proti již zmíněným tradičním platformám. Jak se to má s ním? Dle společnosti Dot Com se ve hrách obecně v loňském roce protočilo 152 miliard dolarů a z tohoto čísla mobily vytvořily více než polovinu! Mobily prostě táhnou, což potvrzuje i to, že v roce 2021 by se pouze na mobilech mělo dle agentury MediaKix protočit o bezmála 30 miliard víc, než v roce 2019 ve hrách obecně!
Mohli bychom pokračovat, ale tohle by asi pro utvoření obrázku mělo stačit. Na závěr se tedy podívejme spíše než na hraní obecně čistě na to soutěžní, tedy esport. Tam už nutno uznat mobily stále mají co dohánět, tradiční platformy v tomto ohledu zkrátka stále vedou a zapomeneme-li na sportovní simulátory či specifické odvětví virtuálních závodů, hlavní roli v esportu hrají konkrétně jen počítače. Jenže právě tento rok zažíváme dobu, kdy lze toto tvrdit vlastně naposledy.
Trendy se mobily poslední roky stejně jako v obecném hraní začaly stávat i v esportu, a i když byl zde jejich růst o trochu pomalejší, opomenout ho rozhodně nelze. Podíváme-li se do světa, procenta, jimiž se na celkové hodnotě esportového trhu mobily podílely, rostla posledních více jak deset let, v posledních pár desítkách měsíců ale začal tento růst nabírat opravdový spád, až takový, že dle agentury Bussines Insider by měly mobily letos tvořit 45 % hodnoty esportu jako celku!
Neskutečná čísla, že? Pro podobné závěry ale ani nemusíme chodit do světa, stačí se přeci podívat na scénu česko-slovenskou. V ní sice pravda mobily stále táhnou méně o trochu více, to se ale mění, především díky projektu Samsung MČR v mobilních hrách, který od roku 2016, kdy se poprvé odehrál, tvoří spolu se svým počítačovým bratříčkem hlavní součást celé CZ/SK scény a každý rok na své vyvrcholení přiláká desítky tisíc fanoušků přímo na místo a ještě větší počty na online streamy. Tento trend je ještě větší letos už při kvalifikační části a lze tak jen těžko tipovat, co přinese samotné finále. Bude souboje o titul v Brawl Stars sledovat více lidí než ty v CSku? Letos asi ještě ne, blížit se tomu ale rozhodně budou a možná už příští rok něčeho takového opravdu svědky budeme.