V letošním roce jste dlouhodobé soutěže COOL Liga a MČR sloučili do jedné. Co Vás vedlo k tomuto kroku? Jaký bude mít přínos?
Těch důvodů bylo několik. Jedním z nejdůležitějších pilířů, na kterém je nové MČR postaveno, je menší časová zátěž pro naše TOP týmy. Chceme umožnit týmům, které bojují o pozice na HLTV žebříčku, bojují o účast v zahraničních A a S tier turnajích, aby je opravdu hráli a nemuseli se rozhodovat, zda odehrát 40 map v COOL lize, nebo jít hrát kvalifikaci třeba na právě odehraný Funspark. Jakýkoli ligový systém je prostě pro týmy obrovská zátěž, a navíc nám v Round Robin systémech vznikají duely, které nejsou zajímavé ani pro tým (který už má například jistý postup do PO), ani pro diváka. No a pokud bychom systém COOL Ligy měnili na nějakou formu turnajů, budeme tu vedle sebe budovat dva velmi podobné produkty. Možná je pak lepší vzít to nejlepší z obou konceptů a spojit vše pod jednu vlajku.
Prize pool 4,5 milionu korun, taková částka tu ještě nebyla. Kolik si odnese mistr ČR?
4,5 milionu je krásná částka. A to nejen ve srovnání s předchozím rokem, kdy byl prize pool za obě COOL Ligy i MČR dohromady jeden milion korun, ale především ve srovnání s minulostí. Dovolím si trochu boomerské ohlédnutí do historie. Jasně, může se to zdát hrozně dávno, ale na prvním MČR v roce 2011 dostal GuardiaN za výhru titulu v 1.6 příslušenství. Poprvé se rozdaly prize money až v roce 2015, kdy první nEophyte brali 50k a druhá eSuba dvacku. A hop, o sedm let později tu máme prize money 4,5 milionu korun a z toho milion pro vítěze Grandfinále MČR (ten si ještě urve i další peníze ze všech Tipsport CS:GO eventů, které na MČR vedou)! Jen to ukazuje, jak u nás esport letí.
Jakou roli hraje Tipsport jako partner v revoluci esportu?
Obrovskou. Samozřejmě je to právě Tipsport, který se majoritně finančně podílí na tom, že tak velká soutěž u nás může vzniknout. Ale není to jen o penězích. Jsme s „Tipáčem“ na stejné vlně ohledně toho, kam by se měl esport v našem regionu ubírat a lidé, kteří v Tipsportu o věch rozhodují, chtějí být u toho, až budeme i u nás vyprodávat desetitisícové arény, jako je tomu v Německu nebo Polsku. Stejně jako my, i Tipsport je v esportu „all-in“ a řešíme společně i plány a strategická rozhodnutí o směru vývoje MČR.
Co je Tipsport Grand Slam?
Tipsport Grand Slam jsou další dva miliony důvodů, proč se snažit být jednička v CS:GO na CZ/SK scéně. Tým, kterému se podaří vyhrát 5 z 8 po sobě jdoucích turnajů, si totiž odnese dva miliony korun. Letos se hrají eventy 4 (3x Tipsport CS:GO a 1x Grandfinále Tipsport MČR), takže pokud tu budeme mít tým, který bude letos extrémně dominovat a vyhraje vše, bude mu stačit vyhrát kterýkoli z turnajů v sezóně 2023 a dva míče jsou doma. Naším cílem je vytvořit tu nadstavbu, kdy budeme sledovat, jak se týmy předhání a snaží se nejen vyhrát Grand Slam pro sebe, ale také vyřadit své nenáviděné soky z turnaje a připravit je o další zářez na cestě k milionům.
Je vůbec možné ho získat?
Jasně! Tipsport Grand Slam chceme vyplatit! Stačí se mrknout na naší inspiraci Intel Grand Salm, který se podařilo vyhrát už třem týmům. K Astralis a Team Liquid se přidal s1mple se svou bandou. A i u nás jsou po zimním transfer window určitě aspiranti na vítězství.
Letos se dveře do MČR sezóny otevřou take zahraničním týmům. Existují nějaká omezení?
Je to tak. Jen pro ujasnění, zahraniční týmy mohou hrát na dílčích Tipsport CS:GO eventech v Bratislavě a Praze, jsou ale naprosto vyloučeny z MČR bodování, takže se nemusíme bát, že by trofej pro Mistra České republika putovala třeba do Německa – grandfinále bude jen pro našince. A omezení pro jejich účast je i v těchto dílčích eventech. Máme pro zahraniční týmy připraveny dva sloty do finální části, kam týmy dostanou pozvánku. Tedy kvalifikace jsou zase jen pro „naše“.
Zahraniční hráči mohou hrát v naší soutěži, funguje to i obráceně?
Každý tým může mít až dva zahraniční hráče a stále jej považujeme za CZ/SK. To je pravda. Takhle otázka je ale spíš mířena na naše partnerství s ESL, Blastem a V4. Všechno jsou to skvělí pořadatelé a skvělé soutěže, ze kterých vám na PLAYzone nejen zprostředkujeme streamy a coverage, ale také na ně vyšleme ty nejlepší týmy u nás. Upřímně, postup na turnaj úrovně ESL Conference je pro kterýkoli tým u nás obrovská věc! Pro nás je to opět o tom, snažit se poskytnout týmům možnost dostat se na ty největší světové turnaje a ukázat česko-slovenský esport celému světu. Investice do budoucnosti esportu a taky trochu sobecký tlak na to, abychom někdy v budoucnosti mohli ve Spodku fandit „našim“.
Jakou roli hrají partnerství s takovými turnaji? Je ve světě esportu běžné, že konkurenční pořadatelé turnajů spolupracují?
Jak jsem říkal, je to pro nás důležitou součástí celé naší strategie, nebo spíš přístupu k esportu. Nechceme si budovat jen vlastní píseček s tím, že se nám všichni musí přizpůsobit a my jsme ti největší. Chápeme, že vítězství na MČR je pro týmy priorita, ale vítězství v Pro League nebo na Blastu je prostě životní sen. A upřímně to, že budeme mít česko-slovenského vítěze a zapíšeme se do historie, je sen i pro mě. Sice jsem věděl, že nikdy nebudu hrát tak, abych mohl někdy na Majoru sedět za počítačem, ale třeba alespoň někdo vyhraje tak velký event díky seedu z turnaje, do jehož provozu jsem strkal prsty. A co se týče druhé části otázky, díval bych se na to zase jinak. Nejsme konkurence. Naším cílem není konkurovat Blastu, ESL nebo V4, ale mít spíš symbiotický vztah. V podstatě bych rád byl takový ten malý ptáček, který ožírá hmyz z hrochů – hroch je happy, že ho neotravují breberky a ptáček má plné bříško.
Kde proběhnou jednotlivé zastávky Tipsport CS:GO a jak se od sebe liší?
Máme celkem tři eventy v rámci Road to MČR – Tipsport CS:GO Bratislava, Tipsport CS:GO Online a Tipsport CS:GO Praha. Praha a Bratislava jsou zakončeny offline eventem, kde uvidíte hrát i zahraniční týmy, jejich vítěz si bere 500 000 Kč z celkové milionové dotace, ale jinak se od sebe liší jen v tom, že jeden z nich bude v hlavním městě Slovenska a druhý v tom českém, v naší nové Vodafone PLAYzone Aréně. Tipsport CS:GO Online z toho lehce vybočuje. Poloviční finanční dotace, vše se odehraje pěkně online a turnaj je navíc jen pro CS/SK týmy. Bylo by nám totiž líto, kdybychom přišli o nějaký čistě česko-slovenský turnaj.
Finálový event v Brně vždy byl vyvrcholením celé sezóny a posouval laťku domácího esportu. Jak to s ním bude v roce 2022?
V roce 2022 máme připraveno několik dalších upgradů… ale to je ještě daleko. Zeptej se znova třeba v září. :)
Kromě Counter-Strike: Global Offensive pořádá agentura PLAYzone mistrovství i v dalších hrách, doprovodí hlavní turnaj letos nějaké?
Máme tu LoL, HS, PUBG a nově bude na MČR i FIFA . Nebudu krást prostor projekťákům těchto soutěží, takže jen zmíním, že všechny budou mít letos offline finále, ať už u nás v Aréně nebo v Brně na festivalu LIFE!
Jaký je celkový zájem domácích fanoušků esportu o turnaje? Dá se sledovanost srovnávat se sportovními přenosy?
Já myslím, že esportové přenosy jsou prostě to hlavní. Určitě se nebojím tvrdit, že produkčně se letos ke sportovním přenosům zase hodně přiblížíme, ale o sledovanosti na konci dne rozhoduje i to, jak dobře se nám podaří ukázat svět esportů široké veřejnosti. Já jen doufám, že se za pár let dostaneme do stavu, kdy bude mít doma spousta lidí vedle dresu Manchesteru, Spartičky nebo Greenbay Packers (Go Pack Go) i dres eSuby nebo SINNERS. Letos máme velké plány na to ukázat esport světu. Tak snad budeme mít fanoušků víc a víc.
A co platy profesionálních hráčů, dají se ty světové srovnávat s platy sportovních hvězd?
Ve světě určitě. A nejen platy, podívejte se na spolupráce a přesahy pro ty nejlepší hráče, jaké firmy je zařazují do svých kampaní. Kam se třeba v Koreji hrabou kopačky na hráče Starcraftu. A Evropa i Amerika jsou jí v patách. Hráči jsou celebrity. Spíš bych se bavil o platech produkčních týmů.
Jak jsme na tom v rámci profesionalizace u nás?
Za poslední roky jsme se opravdu neskutečně posunuli. Máme na CZ/SK scéně řádnou konkurenci jak mezi týmy, tak mezi pořadateli. Všechny úrovně soutěží. Máme před sebou ještě dlouhou cestu, než si budeme moct sednout na houpací křeslo na verandě a říct si „dobře jsme to udělali“, ale sakra já jsem rád, že jsem na té cestě zrovna v autobusu PLAYzone. :)