Z profesionálního hraní videoher se tak stává miliardový byznys, který objevuje nové možnosti financování a hledá si cestičky na obchodní trhy. FaZe patří mezi nejsledovanější esport tým na světě, na sociální síti Instagram ho sleduje téměř 12 milionů lidí. Takovou popularitu mu mohou závidět například i týmy severoamerických sportovních soutěží NBA či NHL.
Šéf týmu Lee Trink označil vstup na burzu za historickou událost pro videoherní kulturu a generaci Z, tedy lidé ve věku od 12 do 25 let, z níž pochází nejvíce fanoušků FaZe Clan. „Umožní nám to získat kapitál, abychom dosáhli našich dlouhodobých cílů a naši fanoušci mají poprvé možnost vlastnit část naší budoucnosti,“ uvedl Trink v tiskové zprávě.
Ve středu se akcie FaZe Clan začaly po otevření trhu obchodovat ve výši 11 dolarů za akcií, poté se cena zvýšila na 13 dolarů, ale v moment uzavření obchodování se jejich cena propadlo o čtvrtinu na 10 dolarů.
Nedalo se však očekávat, že cenné papíry esportového týmu začnou lámat rekordy. Vedení FaZe Clan cílilo, že úpisem akcií se hodnota jejich týmu vyšplhá na 1 miliardu dolarů (zhruba 24 miliard korun). To se zatím nepodařilo.
FaZe Clan is officially a publicly traded company. $FAZE pic.twitter.com/QjrOhJ9ffx
— FaZe Clan (@FaZeClan) July 20, 2022
FaZe Clan v současnosti zažívá povedené období. Jeho Counter-Strike: Global Offensive tým je světovou jedničku a v letošní sezóně si připsal triumfy na nejslavnějších CS:GO turnajích.
Nejdříve na počátku roku ovládl tradiční turnaj v polských Katovicích, následovaly triumfy v ESL Pro League, na Majoru v belgických Anvterpách a minulý týden na turnaji IEM Cologne v německém Kolíně nad Rýnem. Díky tomu si tým vydělal přes 36 milionů korun a to má před sebou ještě druhou polovinu sezóny, ve které bude vyhlížet zisk takzvaného Grandslamu a s ním spojené odměny 25 milionů korun.
Kromě CS:GO se dále věnuje hrám Call of Duty, FIFA 23, Rocket League nebo Halo Infinite. Severoamerický tým ale není úspěšný jen na poli soutěžního hraní. V zámoří je známý jako lifestylová značka, která vytváří zábavní obsah pro teenagery a mladé publikum.
FaZe tak navázal partnerství s filmovou společností Disney, s fastfoodovým řetězcem McDonald’s nebo motoristickými závody Nascar. S týmem také spolupracují osobnosti jako rapper Snoop Dogg, americký fotbalista Kyle Murray nebo syn basketbalisty LeBrona Jamese a vycházející hvězda basketbalu Bronny.
Celosvětový esportový trh každým rokem roste a profesionální hraní her oslovuje stále více diváků. V loňském roce podle dat analytické společnosti Newzoo dosáhly příjmy v esportu na 26,5 miliardy korun. Letos by to mělo být o 10 miliard korun více.
🤝 FaZe Nasdaq has entered the game. 🎮
— Nasdaq Exchange (@NasdaqExchange) July 20, 2022
Founded in 2010 for and by Gen Z and millennials, @FaZeClan is a digital-native lifestyle and media platform operating across multiple verticals. Welcome to the @NasdaqExchange family! 🎉 #NasdaqListed #FaZeUp pic.twitter.com/eW6ItGbohZ
Esport ukazuje, že má potenciál nadále růst, který se nastartoval během pandemie koronaviru, kdy lidé zůstávali zavření doma a hledali novou zábavu. Určitá opatrnost je ale na místě. Na burze už se nachází například firmy Astralis Group nebo OverActive Media, které vlastní úspěšné týmy v Counter-Striku a League of Legends.
Obě společnosti však zatím počítají spíše ztráty. Například dánská Astralis Group dosáhla za tři roky kumulované ztráty 404 milionů korun. Na druhou stranu se vedení může těšit ze stále rostoucích příjmů.
Investoři se tak nyní snaží uklidňovat faktem, že profesionální hraní her je stále mladý obor a tučné zisky budou sklízet za několik let. Jistý potenciál naznačuje žebříček amerického magazínu Forbes. Podle něj je nejhodnotnějším esportovým týmem TSM s hodnotou téměř 13 miliard korun (540 milionů dolarů). To je srovnatelné s hodnotou fotbalového týmu AC Milán.
FaZe Clan však po svém vstupu na burzu míří mnohem výš. Až nejbližší měsíce ukážou, jestli se mu to splní a také zda esport skutečně má schopnost dosahovat velkých zisků. Pokud to totiž nedokáže jedna z největších esportových značek současnosti, tak kdo jiný?
Více o informací o esportu a herním byznysu můžete sledovat i na obrazovkách CNN Prima News, kde pravidelně vysíláme pořad CNN Prima Gaming. Všechny díly první série pořadu i jednotlivé reportáže najdete ve webovém archivu na adrese cnnprima.cz. Na další sezónu se můžete těšit v září 2022.