Třetí sezóna letošního GSL nebyla obyčejná, vždyť i samotné promo video lákalo na účast Reynora. Ten se sice objevil v GSL již jednou, a to přesně před 4 lety, tedy ve 3. sezóně roku 2018, ale tehdy ještě jeho sláva nebyla tak veliká a celá událost byla vnímána spíše jako snaha o získání zkušeností pro tehdy 16 letého klučíka z Evropy. I tehdy však Reynor skončil na pěkném 9. - 12. místě, kdy vyřadil zejména favorizovaného protosse Classica.
Tentokrát bylo vše jinak, pro Jihokorejce to není snadná „tabletka k polknutí“, ale po několika letech vlády Serrala je třeba si přiznat, že Jižní Korea už nemá krále Starcraftu 2. Kdo je však ten jediný, který dokáže Serrala pravidelně porážet? Jedině Reynor. Souhrnem výsledků tohoto roku lze sice konstatovat, že Maru je stále světovou dvojkou, ale Reynor dokázal vyhrát nejdůležitější turnaj minulého roku, tedy IEM Katowice 2021, přičemž na tom letošním byl těsně za Serralem druhý. Vzpomeňme na ty rozhovory s Maru v rámci online turnajů, kdy během Covidu výslovně říkal, že Jihokorejští zergové jsou lepší a na Evropanech je nejtěžší zápasit s pingem. Reynor nepřijel do Jižní Koreje sbírat zkušenosti, přijel vyhrát a všichni to cítili. A kdy jindy byla lepší příležitost, než teď? Dává to smysl finančně, neboť v Evropě se už nějaký ten rok nekoná WCS Circuit a dává to smysl i co se týče prestiže, protože nejdál, kam se za celou historii StarCraftu nekorejec dostal, bylo top 4. K tomu všemu do aktuální sezóny se nepřihlásil Rogue, ani Trap. Zatím sice nedošlo k oficiálnímu oznámení vstupu do armády, ale vypadá to tak. V cestě za titulem pro Reynora měl stát jen Maru, Dark a herO.
Group Stage 1 – Round of 20
Reynor jako jasný favorit byl nasazen do skupiny, kde byl doplněn o Bunny, Dream a DRG. Jedná se o hráče, které jsme viděli mnohokrát s Reynorem jednoznačně prohrát, byl by zázrak, aby jeden z nich vzal Reynorovi aspoň mapu… nebo?
Reynor vs Bunny
Na úvod papírově nejtěžší zápas, Bunny je tady s námi už nějaký pátek, ale za poslední rok-dva se vypracoval k absolutní špičce, místy se hovořilo až o 2. nejlepším terranovi světa po Maruovi. Úvodní statistiky hovořily o 1:3 skóre ve prospěch Reynora na offline a 4:9 na online.
Hned první mapa je nesmírně důležitá pro pochopení mentality jihokorejských hráčů. Jejich heslem je příprava. Každý, včetně Bunnyho, ví, že není radno s Reynorem hrát lategame a není radno proti Reynorovi hrát pasivně. Odpovědí je tedy agrese. Nicméně all-in je příliš jednoduchý, na to by byl Reynor dozajista připraven. Jihokorejci vždycky uměli nejlépe optimalizovat buildy, nastolit novou metagame, anebo zneužít slabiny té stávající. Bunny na první mapě zvolil 3rax marine po fast expanzi a silný push v 5. minutě, který již sám o sobě měl potenciál Reynora ukončit. Bunny mikroval sebejistě, vždy když k němu přiběhli lingové couval, a jinak postupoval vpřed, nikdy se nesnažil přespříliš focusovat, ale jen rozdával maximální damage a minimální přijímal. Zní to jednoduše, ale tohle zdaleka nezvládne každý. V 5. minutě 20. vteřině bohužel/bohudík udělal poměrně velkou chybu, kdy se z Reynorové přirozené expanze přemístil do třetí báze, čímž mu dal drahocenné vteřiny k vylíhnutí dalších lingů a nové queeny právě na třetí bázi. Jsem si jist, že kdyby zůstal v přirozené expanzi, mohl počet mrtvých dronů stoupnout mnohonásobně, anebo mohl Reynor přijít o všechny queeny. I poté Bunny neustále udával tempo dalšími a dalšími dropy i „run-by-emi“. Nakonec se Reynorovi podařilo pár dobrých surroundů a mapu vyhrál.
Ve větru se však vznášelo opar něčeho neobvyklého. Tohle nebude spanilá Reynorova jízda, Jihokorejci se připravili a dají do toho všechno. Karta se obrátila, dobýt Koreu už není „challenge“ pro evropany, ale naopak uzemnit Reynora je „challenge“ pro Korejce. Druhou mapu hrál Bunny metodický 2base push, nebo chcete-li all-in. Jeho trpělivost byla neuvěřitelná. Za žádných okolností neudělal chybu v pomalém postupu. Je těžké při deficitu přísunu minerálu neuspěchat, a tedy nezahodit hru proti náběhu zerglingů ze všech stran. Bunny vždy držel ty nejlepší pozice a srovnal na 1:1. Myslím, že Reynor situaci podcenil, Bunnyho 2base play vnímal jako zoufalost, zejména poté, co delší makro hru Reynor vyhrál. Ve třetí hře přišel znova téměř totožný 2base, ovšem Bunny byl vzhledem k rozložení mapy a lepšímu creep spreadu v očividně horší pozici. S menším supply a dvě obrazovky daleko od Reynorovy báze se Bunny musel zastavit, siegovat a bránit se zerglingům ze všech stran. Reynor se nejspíš viděl už v dalším zápase, když tu udělal osudovou chybu v pozici, zablokoval si banelingy queenama, do kterých udeřil splash damage z tanků a ze synergie léčící se mariňáci versus léčící se queeny nakonec vzešel vítězně Bunny. Zápas vnímám jako neobyčejný díky cílevědomosti a trpělivosti Bunnyho, ukázal výjimečný cit pro hru a znalost scénářů, do kterých Reynora vmanévroval. Na první pohled se zdá, že hrstka mariňáků nemůže obří zeď queen prorazit, na první pohled se zdá, že čas tiká negativně pro terrana, ale opak byl pravdou. Rozdíl v přijmu minerálů nedokázal přebít cost-effectivitu mariňáků, které dlouhodobě léčí medivaky.
Reynor vs DRG
DRG nikdy nebyl známý pro své ZvZ, leč byl to on, kdo jednou dokázal v turnaji vyřadit i Serrala. Po jeho návratu z vojenské přípravy bylo jeho ZvZ rozhodně nejslabším matchupem, avšak zapracovat na něm uměl dost. Je symbolické, že právě nejstarší mohykán StarCraft 2 profi scény nastoupil proti nejmladšímu talentu. Papírově byl tedy Reynor jasným favoritem s vzájemným skórem pouze na onlinu a to 2:1 (což není mnoho). I DRG pokračoval v tempu nastoleném Bunnym, tedy okamžitá, ale nikoli bezhlavá agrese. Po prvotní ling+bane agresi z 1 báze byla hra paradoxně velmi vyrovnaná. Hráči se postupně propracovali k max 200 supply plné roach ravenger, Reynor rozjel svůj dokonalý multitasking, kdy nakonec dostal hlavní armádu DRG do horší pozice a poměrně hladce zvítězil. DRG je však veterán par excellence, jsem přesvědčen o tom, že jeho příprava počítala i s psychickým stavem mladého italského hřebce, který i přes někdy přehnané sebevědomí prostě musel být otřesený. Reynor byl v nové zemi, ve studiu, na LANce a hrál zápas o vyřazení. DRG byl jako doma, skálopevné nervy a zkušenosti na rozdávání. Po relativně standardním openingu zvolil DRG roach ling, baneling all in na 44 dronách, zatímco Reynor na mapě s poměrně otevřenou třetí bázi zvolil tech na mutalisky bez přiměřené obrany. Ve velmi těsné obraně nakonec o chlup zvítězily posily v podobě zerglingů, které ze strany DRG přibíhaly k Reynorově základně a surroundovaly nově se líhnoucí roache.
Stav byl vyrovnaný a DRG cítil, že Reynor může být zlomený. Nebo spíše v šoku. DRG zvolil stejný 12 pool opening jako v první hře, avšak i tentokrát po prvotní přestřelce zůstala hra poměrně vyrovnaná. Nic víc DRG nepotřeboval, stačilo nebýt ve hře pozadu a mimo hru protihráče znervóznět. V dlouhé poziční makro hře s velkou populací roachů pak DRG předvedl jeden ze svých nejlepších ZvZ výkonů. Kdyby se jmenovky zakryly, jistě by většina lidí tipnula, že právě on je Reynor. Posílal totiž soupeři do báze zakopané roache, abusoval mu těžbu, multitasking a zkrátka hrál mu na nervy. Cílem nebylo ani tak získat ekonomickou výhodu, jako výhodu poziční pro hlavní bitvu. Reynor nedělal v obraně velké chyby, udržoval si pěkné konkávy, nicméně právě toho v závěru DRG krásně využil. Reynor utvořil obrannou konkávu kolem své třetí hatchery, přičemž DRG pomocí Ravagerů bombardoval právě ta klíčová místa, odkud chtěl Reynor útočit. Reynor musel jednotlivá křídla armády stahovat, vystavil se větší palbě, protože svoji hatchery nechtěl nechat padnout, a to se mu stalo osudným.
Výraz v obličeji Reynora napovídal, že tohle není jen tak ledajaká prohra. Tohle byla naprostá destrukce jeho ega a budoucích plánů. Další GSL může být až v únoru/březnu 2023 a ani to není jisté. Reynor změnil svůj život, aby odcestoval do Koreje a nejen, že se nedočkal vítězství, on naprosto šokujícím způsobem vypadl hned v prvním group stage – výsledkem tedy horším, než před 4 lety. Tohle není důvod pro posměch, tohle je tragédie jednotlivce, kterou mu bylo možné přečíst v očích. Na tohle by ani slzy nestačily, protože slzy jdou otřít. Tuhle sérii proher ze sebe Reynor nestřepe do konce své StarCraft kariéry. Jižní Korea opět dokázala, že sice nedisponuje tím úplně nejlepším StarCraft hráčem, tou světovou jedničkou, ale jinak se stále jedná o nejvíce kompetitivní místo pro hraní StarCraftu a o místo, kde se zrodil samotný progaming.