Přejít k hlavnímu obsahu

Co dělá esportový titul úspěšným? Riot Games se podělili o své zkušenosti

Základním kamenem každé esportové scény je sama hra. To je důvod, proč jsou myšlenky vydavatelů ohledně profesionálního hraní zásadní pro budoucnost tohoto sektoru. Základem je zjistit, co funguje, aby si titul našel své místo na světě.
Jak si získat fanoušky?
Jak si získat fanoušky?
Zdroj: Riot Games

Odpověď však není snadné najít. Dokonce i Průvodce esporty, vydaný Evropskou federací interaktivního softwaru (ISFE), zdůrazňuje, že neexistuje žádná přímá odpověď. Aby prozkoumali toto téma, Esports Insider hovořil s jedním z největších hráčů v oboru: Riot Games. Jeden z nejúspěšnějších světových vydavatelů vytvořil solidní multiregionální esportové scény s tituly jako League of Legends a VALORANT. Kromě toho společnost také rozvíjí stále rostoucí scénu Wild Rift či TFT. Díky tomu se stala pojmem ve světě kompetitivního hraní.


Graham Ashton, manažer pro vnější záležitosti esportů v Riot Games EMEA, hovořil o tom, co podle společnosti dělá hru efektivním esportovým titulem. „Z vývojářské stránky musíte mít poutavý herní koncept, který, i když pracuje v historicky úspěšném žánru, musí nabídnout nějaký jedinečný zážitek, jenž povzbudí oddané hráče na vysoké úrovni,“ říká. 

„To musí být doprovázeno spravedlivým systémem hodnocení. Ten pomůže soutěžícím usadit se na odpovídající úrovni dovedností. Nutný je také kliente, který podporuje vytváření soukromých her a vlastních turnajů.“ Vydavatel zmiňuje kompetitivní vyváženost hry jako hlavní výzvu, jíž je třeba překonat. Proto jsou do esportových titulů Riotu neustále implementovány nové funkce, postavy a schopnosti, které jsou součástí neustálého úsilí nenechat hru stagnovat a neopakovat se. „Balanční (vývojářský) tým musí být zběhlý v hledání pohodlného středu mezi komerčními potřebami a potřebami hráčských zkušeností,“ vysvětlil Ashton.

Tvrzení, že herní koncepty jsou vhodné jako soutěžní, však samo o sobě nevybuduje silnou scénu. Riot Games jako takové zdůrazňuje úsilí o správu komunity jako nástroje pro růst titulu v esportech. „Chcete, aby se hráči cítili jakoby byli součástí něčeho jedinečného,“ míní Ashton, „Toho lze dosáhnout pouze organickým růstem komunity prostřednictvím kombinace obsahu, sociální angažovanosti a transparentní komunikace vašeho vývojového týmu.“

Fanoušci
Fanoušci
Zdroj: Riot Games

„Žádný esport nemůže uspět bez amatérské scény, a proto musí existovat jasné pokyny a nástroje, které pomohou organizátorům turnajů třetích stran přivést jejich hry k místním konkurentům a publiku.“ Riot Games úzce podporuje a propaguje své esportové scény. Podle společnosti tento závazek pomáhá posílit konkurenční integritu. U všech jejich titulů to zahrnuje disciplinární rozhodnutí na nejvyšších úrovních profesionální hry a organizátory turnajů třetích stran spolupracující s vydavatelem. 

Jakákoli kompetitivní scéna nic neznamená, pokud nejsou fanoušci ochotní ji sledovat. Proto také vysílání zápasů bylo tématem, které Riot oslovil. Podle Ashtona je streamování esportových titulů „nezbytné pro jejich dlouhověkost“. Ashton také zmiňuje dostupnost hry z hlediska vysílání jako součást základů pro vytvoření skvělého esportu. Kromě toho vydavatel také hovořil o svých nových zásadách přijatých v roce 2020 ohledně streamování oficiálních soutěží tvůrci třetích stran, takzvaných watch party.

Co se týče komerční strategie a důležitosti propagace esportových scén pro své hry, Ashton zmínil výhody plynoucí z toho, že se videohra stane rovnocenným diváckým sportem. „Povzbuzuje to řadu hráčů na vysoké úrovni, aby strávili značný čas zdokonalováním svých dovedností na vaší platformě. Jejich soutěžní úspěchy přivádějí více diváků, kteří se na oplátku mohou sami stát fanoušky vaší hry, pokud jimi ještě nejsou.“ Vydavatel však zdůrazňuje, že jeho cílem je vybudovat „multigenerační fanouškovskou základnu“ a také podporovat místní komunity a vybudovat silný ekosystém.

„Fanoušci se musí cítit zastoupeni a naši partneři by měli věřit a investovat do budoucnosti soutěžního hraní,“ svěřil se Ashton. „Nemůžeme toho dosáhnout, pokud budeme esport považovat čistě za marketingové úsilí. S ohledem na to všechno bude nucený esport bojovat o úspěch a cesta od nové hry k prosperujícímu konkurenčnímu ekosystému neproběhne přes noc. Je zde řada faktorů, především přitahování a udržování hráčské základny, která poroste a nakonec vytvoří silnou esportovou komunitu, a pokud jste skutečně úspěšní, tak i několik generací talentovaných hráčů,“ doplnil.

Fanoušci
Fanoušci
Zdroj: Riot Games
Student, hráč a fanoušek esportové scény. Věnuji se především Valorantu a League of Legends, cizí mi ale není téměř nic. Taky pleskám španělský fotbálky v hospodách a dám si u toho dobrý pívo.