Nedávno jsme si posvítili na taktiky pro mod Duel za hrůzostrašný Nekropolis, přičemž máme za sebou i Castle, Rampart, Tower a Inferno. Nyní si procvičíme historicky jeden z nejoblíbenějších hradů, který kraloval zejména v Heroes II, a tím je zlý a čarokrásný Dungeon. Když byl Duel ještě v plenkách, hráči preferovali kouzelníky, a tak nebylo divu, že i za Dungeon se hráli mocní Warloci, tedy hrdinové s nejvyšším Spell Power, což v kombinaci s dvojím Mana Vortexem znamenalo decimování nepřátel zejména pomocí kouzel. Od kouzelníků se ale poměrně rychle ustoupilo a meta game za Dungeon se ustálil téměř výhradně na Lorelei (protože Lorelei Paříž, ona za to stojí).
Začátek ve startovním bunkru je poměrně kritický, protože nehledě na rozložení bunkru, potřebujete, aby se u zlatého dolu spawnuly Harpyje. Překvapivě, když u zlatého dolu potkáte „Oči zla“, je to velmi zlé, protože jich je žalostně málo. Z hlediska pohodlných počátečních bojů i rychlosti vaší hrdinky je ideální používat pouze vylepšené Harpyje. Ostatně Lorelai má právě na ně specializaci. S Harpy Hags využíváte jejich speciální schopnosti, že jí soupeř nevrací úder a že se po útoku vrací zpět. Technicky se tedy chová jako střelec, ale s tím rozdílem, že v datadisku HOTA, který je již u Heroes III samozřejmostí, máte tu možnost si před útokem vždy zvolit, jestli se má Harpyje po útoku vrátit zpět, anebo zůstat v místě útoku. Obvykle tedy např. 1 oddílem 1 Harpyje odlákáváte neutrální jednotky na jednu stranu bojiště, zatímco z druhé strany neustále „harrasujete“ bezmocné potvory, které v ideálním případě na váš hlavní oddíl Harpyjí nedosáhnou a nemůžou jim ani vrátit úder. Teoreticky i s hrstkou Harpyjí můžete takto uběhat i „nekonečné“ množství pomalých jednotek. Problémem je ale vždy, pro Duel tak typický, časový limit.
Velká síla Dungeonu také spočívá v budově Portal of Summoning. Pokud se vám podaří na konci 1. týdne dobýt silné externí obydlí, např. na červené draky, můžete koupit draka nejen v samotném obydlí na mapě, ale ještě i v Portálu v obou hradech. Samozřejmě je to velký nápor na suroviny, ale potenciál je obrovský. Při dobývání externího obydlí pouze za použitím základní armády je nutno využít tzv. „dragon breath exploit“, jinak si se stráží, kterou čítají tři červení draci jen tak neporadíte. Tenhle trik spočívá v tom, že vašim nejsilnějším oddílem zaútočíte na draka zezadu a zároveň umístíte postradatelný oddíl o 1 jednotce buď nad nebo pod váš hlavní oddíl tak, aby se zároveň dotýkal dračího ocasu. Drak se poté snaží sfouknout oba dva oddíly najednou právě přes ten jedničkový oddíl, avšak to se mu nepodaří a váš hlavní oddíl nedostane žádný damage.
Dungeon je město, které je schopno provést velmi rychlý rush na střed mapy za pomocí velkého stacku vylepšených Harpyjí, ale stejně tak se jedná o město s jedním z nejsilnějších buildů. Pokud je vašim cílem pouze rychlost, berete prakticky cokoli, co vám stojí v cestě. Většinou není problém nasbírat i přes 150 Harpyjí, které s kouzlem Bless dávají úctyhodný damage. Dungeon ve schopných rukou je takto schopen breaknout i v době před 3. týdnem. Samozřejmě s křehkými Harpyjemi nemůže Lorelei do Dračí utopie dřív, než na středu mapy najde nějaké další jednotky, či artefakty.
Pokud se vydáte cestou buildu, čeká vás trnitá cesta, protože líheň na Červené draky patří k nejdražším budovám v celé hře. Pokud nepatříte mezi nejlepší hráče světa, nesnažte se draky postavit na konci 2. týdne, snažte se dobře využívat Portály vyvolání, záměrně neobsazujte jiná externí obydlí, než Dračí sluje a směřujte hru k tomu, abyste postavili draky až po breaku v 3. týdnu. Následně zkraje 4. týdne se snažte draky vylepšit, čímž budete mít k dispozici pravděpodobně nejsilnější „timing push“, který lze v Duelu provést. Hra ve 4. týdnu se totiž stále točí primárně kolem kouzel a právě imunita Černých draků vám v případném střetu dá obrovskou výhodu.
Management surovin však musí být precizní, nebojte se ani ztratit větší části armády v Dračích utopiích, protože bez odměny z Utopií nebudete nikdy schopni Černé draky postavit. Ideální je co nejdříve najít ekonomický artefakt Cornucopia, protože bez něj se budete muset na středu mapy zaměřit na Cyclops Stockpile, což vám nevyhnutelně bude ubírat pohyb, který byste raději upotřebili při hledání artefaktů, či sbírání Pandořiných skříněk. V konečném důsledku ale jediné, na čem záleží je, abyste 4. týden měli Černé draky a k tomu konkurenceschopné statistiky u vaší hrdinky. Žádnou další armádu nepotřebujete, i ty slavné Harpyje mohou položit život za dobrou věc. Podobně, pokud se vám poštěstí vybrat 2-3 dračí utopie, zvažte postavení Obchodu s artefakty a prodávání přebytečných artefaktů za dřevo, kamení a síru.
Dungeon je město, které dokáže odměnit hráče, který nepohrdne tréninkem proti počítači. Vřele doporučuju si párkrát, nebo i vícekrát vyzkoušet počáteční sekvenci v biomu tak, abyste byli schopni buď rychle breaknout, nebo naopak co nejdříve postavit draky. Pokud vás závěrem zajímá, zda má Dungeon v Duelu vůbec nějakou slabinu, pak kromě nastíněné vysoké obtížnosti je to i late game. Pokud se hra přehoupne do druhého měsíce a armády se zvětší natolik, že začne být výhodné vyměnit artefakty přidávající statistiky za skládaný artefakt Ironfist of the Ogre, pak začnou Černí draci citelně ztrácet. Jejich imunita vůči kouzlům totiž logicky znamená, že nemohou dostat ani žádné pozitivní kouzla, tzv. buffy. Za Dungeon je tedy třeba buď dominovat na středu mapy, anebo hru prostě ve 4. – 5. týdnu ukončit.
Příkladné hry za Dungeon si můžete pustit zde, anebo zde, popř. na tomto českém Heroes III Youtube kanále najdete další zábavné průvodce.