Po sofistikovanějších strategiích za Necropolis a Dungeon a po přímočarých barbarech se v našem článkovém seriálu o Heroes III Duelu podíváme na další frakci oplývající jednoduchou, ale za to brutální silou – Fortress. Ta historicky ve všech verzích Duelu obsazovala vyšší příčky v pomyslném tier listu všech měst. Důvodem je zejména snadná dostupnost jednotek 6. stupně (Wyvern) a zároveň perfektní vlastnosti hrdiny Broghild, tedy specialisty právě na Wyverny. Není tedy divu, že právě Broghild by měl být vždy vašim startovním hrdinou. Tedy pokud zrovna neoplýváte choutkami vyzkoušet si v Duelu zakázané kouzlo Slow, kterým v základu oplývá pouze hrdinka Kinkeria.
První týden za Fortress je poměrně „křehký“ a není ostuda si jej natrénovat proti počítači dřív, než se vrhnete do online hry „naostro“. Obvykle se totiž v aukci náhodně vylosovaných měst za Fortress platí, tudíž začínáte s menším množstvím zlata. Je třeba se ihned první den hry vydat do zlatého dolu, kde nejlepšími potulnými bojovníky jsou nepřekvapivě střelci. Ti však mohou stát i přes 6000 zlata, takže pozor, abyste pro mě měli dostatečně velký bakšiš. Broghild většinou nesmí vynechat ani jednu znalost ve startovním bunkru a taky je pro vás extrémně důležité sebrat nadprůměrné množství dřeva. Do vašeho hlavního hradu na povrchu v biomu je třeba dojet nejpozději 6. den hry, abyste stihli doplnit manu a 7. den provést double build Wyvern, který vás bude stát 30 dřeva a 7000 zlata.
Ani poté si však nemůžete vydechnout, protože stejně jako za barbary byste měli směřovat k předpokládané lokaci města Conflux, abyste si v Magické univerzitě pojistili nezbytné magie země a vzduchu. Po začátku, který je vypjatý na management surovin a zlata, se už soustředíte na hledání externích obydlí na Wyverny, kterých se ve vašem biomu nachází přesně 5. Je velmi dobré se naučit správně odhadovat stráže pandořiných skříněk 2. levelu, kterými je obvykle nižší horda level 2 jednotek. Tyto pandořiny skříňky vás totiž obdarují potřebnými a úžasnými Lizardmany. Ty v konečném důsledku využijete mnohem víc, než např. jednotky vyššího stupně, kterými jsou vážky.
Pevnost vždycky bude mít pomalejší break, protože to zkrátka není město uzpůsobené na rush, byť se v současné době objevují strategie založené na zmiňované Kinkerii, používáním expertního zpomalení a sbírání pouze střelců oproti náročnějším Wyvernám. Broghild má dobrý začátek díky scoutingu a je to také jeden z nejlepších late game hrdinů. Proto by mělo být vašim cílem přežít. Tedy 2. týden sbírat Wyverny, poté 131, tedy 1. den třetího týdne, si jít vyzvednout nějaké zlato do banky Nag, dokoupit armádu a následující den dobýt dračí utopii. Poté by měl následovat další nákup a ideálně i vylepšení Wyvern a nejpozději 3. den 3. týdne „breaknout“ do středové treasure zóny. Tam se budete držet spíše na okrajích a hledat zejména dračí utopie a další potřebné artefakty. 4. týden hry je pak ideální čas na pokus vytlačení soupeře ze středu mapy.
Pokud se vám však nedaří dorovnat statistiky soupeřova hrdiny, nebo jste nenalezli potřebná kouzla, zejména knihu vzdušné magie, pak neztrácejte hlavu. Pevnost má i tak, jako jedno z mála měst, výborný late game potenciál i v případě, že nedominujete středu mapy. Je však třeba se vrátit do biomu a na konci týdne zabrat alespoň 5 z 6 dostupných externích obydlí na Hydry a samozřejmě na ně postavit líheň v obou hradech. Hydry Chaosu jsou ve finálních fázích Duelu za použití skládaného artefaktu Ironfist of the Ogre naprosto drtivými soupeři pro jakýkoli shluk nepřátelské armády. Pokud na ně první kola boje zakouzlíte podpůrná kouzla, jako je Prayer a Shield, a poté je teleportujete přes hradby do chřtánu soupeřovy armády, nezbydou mu nic než oči pro pláč. S každým vrácením úderu dává totiž Hydra damage všem jednotkám okolo, je tedy velmi nevýhodné na ni vůbec útočit.
Nesmíme však zapomenout ani na vylepšené Gorgony, které mají naprosto unikátní a destruktivní vlastnost vůči nejsilnějším jednotkám ve hře, které obvykle nejsou v tak velkém počtu. Tzv. Death Stare po útoku Gorgony jako bonus zabije další nepřátelské jednotky v počtu 10 % oproti celkovému počtu Gorgon. Jinými slovy 100 vylepšených Gorgon navrch k samotnému útoku zabije ještě dalších 10 jednotek, ať už to jsou Archandělé, Titáni, nebo Černí draci. Nicméně nemusí se vyplatit hrát příliš chamtivě a zabírat úplně všechna externí obydlí ve své domovině, neboť příliš mnoho času stráveného na svém území znamená jednak impulz pro soupeře zaútočit a hlavně deficit ve statistikách hrdiny. A jak je známo, síla hrdiny v Heroes III je téměř vždy důležitější než velikost armády (jinými slovy vás chci uklidnit, že skutečně na velikosti nezáleží)...
Chcete-li nějaké vodítko k rozhodování, kterou jednotku preferovat, vezměte v potaz město soupeře, popř. i středové město, ovládá-li ho soupeř a pak se také orientujte podle toho, zda jste měli štěstí a jako jeden z posledních skillů vašemu hrdinovi padla Diplomacie. Např. proti Archandělům, kteří obvykle lítají sem a tam přes celé bojiště a používá se na ně efektivní kouzlo Klonování, budou lepší Gorgony. V případě Diplomacie bude také lepší po stranách mapy hledat Wyverny a Gorgony. Jinak se více vyplatí investovat do Chaos Hyder. Za každé situace však do pozdější fázi hry nezapomeňte na artefakt přidávající vašim jednotkám imunitu vůči zákeřnému kouzlu Berserk.
Ukázkové hry za Pevnost si můžete pustit zde, anebo zde, popř. na tomto českém Heroes III Youtube kanále najdete další zábavné průvodce.