Counter - Strike je dodnes alma mater progamingových her. Jeho hráči jsou výstavní skříní většiny týmů, partou z PG herny počínaje a fNatic konče. Na druhou stranu je třeba si přiznat, že jeho sláva ve srovnání s agresivními novými sériemi poněkud bledne. Není tedy divu, že Valve neustále přemýšlí, jak své dítko znovu postavit na nohy. Se Source se to, zejména v Čechách, úplně nepovedlo. Starší díl si dodnes udržel více hráčů. Může u nás uspět Global Offensive?
Globální úspěch hry závisí do značné míry na tom, jak se k jejímu promo postaví její mecenáši. Pokud zajistí slušné prizemoney ve velkých turnajích, můžeme být svědky toho, co se při příchodu Source stalo na americkém kontinentě. Všechny velké týmy beze slova konvertovaly, protože na západě je to zkrátka byznys.
V Čechách tomu ale nejspíše bude trochu jinak. Na hrách se tu zas tolik vydělat nedá a úspěch nového dílu „céeska“ proto bude záviset na dvou jiných faktorech. Jestli bude bavit hardcore hráče a jestli bude možné v něm prorazit i v zahraničí.
O tom, jestli GO současným špičkám jak 1.6 tak source komunity zavoní, na první pohled vlastně nelze moc pochybovat. Ponechme stranou hádky o grafice, rozpohybování postav nebo o modelech zbraní. Pokud nedojde ke změně oproti tomu, co víme dnes, nový díl zásadně nabourá herní strategie, na které jsou zvyklé obě komunity.
Detailní ukázka zbraní. Granáty včetně molotovu jsou vidět ke konci videa.
A stačí k tomu málo. Testuje se varianta, kdy defuse kit nepůjde koupit, ale budou jej mít od začátku dva náhodní členové týmu. To může být zajímavou změnou, ale například avizovaný molotovův koktejl už je kalibrem, který neskousne téměř nikdo. Kam jej hodíte, tam bude chvíli hořet. Trochu jako smoke, akorát že to s ním víc bolí. Druhým je jakýsi paralyzér, který je sice šeredně drahý a blesknete si s ním jen jednou za kolo, ale zabíjí na první do paty. Chraň nás dohoda, že to používat nebudem. Nechť obě novinky pokojně spočinou vedle štítu, rychlosnajpy a, bohužel, i MP5.
Pokud taková domluva proběhne, budeme mít v rukou dílo, o kterém víme, že zpracováním by mělo být moderní a graficky přitažlivé, tedy blíže CS:Source. Hratelností zase slibuje kompromis mezi Sourcem a 1.6 - zbraně by se prý měly chovat jako ve „staré hře“ a i děrování by mělo být podobné. Faktem ale je, že podle dostupných záběrů a reakcí betatesterů je nový Counter - Strike stále mnohem více Source než 1.6. A na to harcovníci původní série nezaberou.
Zápas mezi Natus Vincere a fNatic. Komentuje Heaton a Walle.
Co na to příznivci novějšího dílu? O jejich preferencích toho v zásadě moc nevíme, protože ještě neměli moc na co přecházet. Víme ale, že v době velkého třesku, tedy dělení původní komunity v roce 2005, měnili kvéry s tím, že se v novém dílu prosadí a že, snad, o sobě dají vědět i ve světě. A tady smekněme, některým se to povedlo na jedničku s hvězdičkou. Hádankou ale je, jestli těžce vydobyté pozice budou chtít opustit. Neberme tu otázku negativně. Je jedním z důkazů, že už jsme progamingově poměrně vyspělou zemí. Máme totiž o co přijít!
Selský rozum ale jasně radí nepřecházet. A to přinejmenším do chvíle, dokud to dobře padá a je dost turnajů. Přechod se tedy dá čekat hlavně od těch méně úspěšných a především z řad sourcařů. To ale není špatně. Pomohou tu hru u nás rozjet. Založí organizované týmy, vymyslí taktiky a rychle se stanou elitou v závalu nováčků, pro které je koneckonců GO primárně určen. A těch nebude málo. Laická veřejnost je podle komentářů u preview a novinek z nového „kántra“ nadšená. Vypadá dobře, týmy ho nejspíše budou podporovat (upřímně, kdo by nepodporoval Counter Strike), je multiplatformí a slavná licence mu dodává na prestiži. Je zkrátka cool. Hrát se bude a prosadit se v něm zřejmě půjde podobně, jako tomu bylo kdysi u Sourcu.
Současnou komunitu sice zase trochu rozdrobí, ale přivede nové hráče a českému gamingu jako celku pomůže. Nebojme se ho. Raději přemýšlejme, jak v něm být nejlepší.
Ukázka, jak se průběžně měnily mapy. Od 1.6 až po GO.