Praha, 10. října 2012 – Jaké chování na sociálních sítích považujeme za nevhodné a které prohřešky proti etiketě se nás nejvíce dotýkají, zkoumala společnost Intel mezi uživateli sociálních sítí v devíti zemích včetně České republiky. Češi za největší společenské faux pas na sociálních sítích považují uveřejňování informací, které jsou považovány za soukromé. Mezi největší prohřešek proti mobilní etiketě je řadí 68 % českých respondentů.
„Po soukromých informacích figuruje v našem řebříčku nevhodného chování s 60 % na druhém místě sdílení informací, fotek, videí o každodenních banalitách. Agresivní řeči a sprostá slova jsou u Čechů až třetí. Češi mají dále v nadprůměrné míře spadeno na uživatele sítí, kteří uveřejňují nevhodné či příliš explicitní fotografie, a na ty, kdo si neustále stěžují,“ předkládá výsledek průzkumu Pavel Svoboda, PR manažer společnosti Intel.
Celkově více než 4 300 respondentům v devíti zemích nejvíce vadila sprostá slova a zveřejňování osobních informací (shodně po 57 %). Hned za tím následovalo publikování banálních každodenních detailů (55 %) nebo nepřístojných či explicitních fotografií (54 %). Američtí respondenti v podobném průzkumu společnosti Intel na stejnou otázku odpověděli (59 %), že jim nejvíce vadí lidé, kteří si neustále stěžují.
Poměrně vysokou toleranci máme ke špatné gramatice a jazykovým chybám, které mezi prohřešky řadí jen 37 % dotazovaných. Tolerance se ovšem proměňuje s věkem: nejcitlivější na svou mateřštinu jsou uživatelé sociálních sítí ve věkové skupině nad 55 let, kde chyby vadí každému druhému, ale také možná poněkud překvapivě nejmladší respondenti ve věku 18 až 24 let.
Žebříček prohřešků proti etiketě v on-line prostředí aneb Co nás Čechy nejvíce štve?
- Sdílení soukromých informací 68 %
- Informace/fotky/videa o banalitách 60 %
- Používání sprostých slov 55 %
- Postování nevhodných/explicitních fotografií 53 %
- Neustálé stěžování si 52 %
- Pracovní záležitosti v soukromé komunikaci 42 %
- Špatná gramatika a jazykové chyby 37 %
V průzkumu společnosti Intel odpovědělo 58 % dotazovaných, že se cítí být přehlceno informacemi, které si s nimi ostatní vyměňují on-line. Psycholožka Lenka Čadová přehlcení informacemi zažívá nejen u svých klientů, ale i ve svém okolí. „Nejběžnější a zcela přirozenou obrannou reakcí je nezájem, apatie. V některých lidech může přesycení informacemi vyvolat stres nebo úzkost.“ Výsledky průzkumu dále ukázaly, že Češi mají největší potřebu chránit své soukromí a současně je absolutní většina respondentů z ČR – 96 %, tedy největší míra ze všech zemí – přesvědčena, že lidé na sociálních sítích o sobě šíří příliš mnoho osobních informací.
Podle psycholožky Lenky Čadové v těchto číslech promlouvá větší senzitivita Čechů k odhalování vlastního soukromí, jež má své historické důvody: „Jako národ jsme vnímavější k porušení hranic soukromí. Myslím, že lidé v ČR mají ještě v živé paměti nedávné zkušenosti z období socialismu, kdy nebylo bezpečně ani mezi blízkými a přáteli. Také zkušenosti z druhé světové války a pohnuté osudy mnoha lidí v padesátých letech se mohou předávat jako sociální zkušenost z generace na generaci,“ říká Lenka Čadová.
O průzkumu
Průzkum v červnu 2012 organizovala prostřednictvím výzkumné agentury společnost Intel v následujících devíti zemích regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika). Číslo v závorce udává počet respondentů v dané zemi: Česká republika (502), Polsko (501), Velká Británie (501), Itálie (502), Španělsko (508), Nizozemsko (502), Egypt (558), Spojené arabské emiráty (406), Turecko (400). Celkový počet respondentů je 4374.
O společnosti Intel
Společnost Intel je světový lídr v počítačové inovaci. Společnost navrhuje a buduje klíčové technologie, které slouží jako základ pro výpočetní zařízení ve světě. Další informace o společnosti Intel jsou dostupné na www.intel.com/pressroom a http://blogs.intel.com.