Přejít k hlavnímu obsahu

Zpovědi slavných a jiné povídky

29. 10. 2012 | 10:56 StarCraft 2
Jak je na tom česká scéna? Dá se u nás hraním vydělat? Vydělává si u nás vůbec někdo v progamingovém businessu na živobytí? Proč naši hráči slaví jako úspěch kvalifikaci na Dreamhack a ne jeho výhru? Pokud patříte mezi ty, kterým tyto otázky nedají spát, možná v tomto článku, najdete odpověď.
Výchozí obrázek

Jak je na tom česká scéna? Dá se u nás hraním vydělat? Vydělává si u nás vůbec někdo v progamingovém businessu na živobytí? Proč naši hráči slaví jako úspěch kvalifikaci na Dreamhack a ne jeho výhru? Pokud patříte mezi ty, kterým tyto otázky nedají spát, možná v tomto článku, najdete odpověď.

Proč toto vlastně čtete? Nedávno jsem po dlouhých týdnech (měsících) naprosté (a musím připustit, že sladké) lhostejnosti k české starcraftí scéně opět zavítal na portál Playzone.cz. Světe div se, na hlavní stránce nebyl žádný článek o SC2! Co se to děje, řekl jsem si. A protože má lenost je pověstná, rozhodl jsem se sesmolit několik otázek a pro dobro všech se zeptat těch nejpovolanějších.

Z lidí, na které jsme měl v tu chvíly dostupný kontakt, mi vypadla tato jména:

Horror – kvůli jeho teoretickým znalostem a obecném přehledu.

Pigi – Jeden z nejpracovitějších lidí v gamingu u nás s velkým přehledem a rozumnými názory.

Jump – Opravdu musím psát proč Jump? :)

Rikytan – Mistr české rupubliky. Hrál v zahraničí.

Headhunter – Hrál v zahraničí, velmi specifický pohled a názor na scénu.

Devil, Smoke, Harpner – Každý z jiného důvodu, bohužel kluci necheckují facebook nebo se k odpovědi ještě nedostali. Třeba příště.

A na co, že jsem se to vlastně ptal? Každého na to stejné. Připomínám, že nešlo v žádném případě o rozhovor. Kluci dostali všechny otázky najednou a mohli si odpovědi v klidu promyslet. (odpovědi jsem trochu redakčně upravil, ach ten češtin)

Ještě předem upozorním, je to opravdu "wall of text". Velmi (!!!) dlouhý článek. Necpal jsem do něj žádné obrázky, délka by se ještě natáhla a odradila jistě mladší čtenáře, kteří si chtějí života užívat (my starší už víme, že život je z 90 % otrava a daně, a tak si rádi něco přečteme).

 

 


 

Ahoj, všichni jistě vědí, kdo jsi… ale stejně, mohl by ses ve stručnosti představit z hlediska progamingu a především SC2? Úspěchy, tituly, prostě – co jsi dokázal? Ale stručně, určitě je toho spousta.

Horror

ahoy! největší úspěchy jsem měl za dob warcraftu kdy jsem držel krok se špičkou (nějaký ten vyhraný meziherňák druhé místo lancraft za giacomem, atd) popř. dota když se hrálo ještě 3v3 a vyhráli jsme s Kačerem a gorbym 6 MZH z 9 v jednom roce. V SC2 mě sice velmi bavilo, ale už jsem neměl tolik času jako kdysi a tak mi postupně ti pilnější utekli a spíše jsem řešil analýzu hry a teorii.

Pigi

Ahoj, jsem Pigi v gamingu se pohybuju už cca 5 let, kdy jsem se vypracoval z hráče a občasného pisálka přes řadového redaktora až po současný post manažera v eSubě. V SC2 jsem se zpočátku ujal role organizátora turnajů a pomáhal dostat SC2 právě do eSuby. Od té doby jsem vždy spíš člověk v pozadí. :)

Jump

Ahoj, už více jak 10 let vystupuji na scéně StarCraftu pod přezdívkou Jump. Po celou tu dobu svou činností pomáhám k rozvoji této hry u nás. Působím jako hlavní admin pro SC2 na PLAYzone, kde mám na starosti vedení sekce a lidí v ní, pořádání turnajů, lig, publikování novinek, prostě vše, co se dá pro SC2 udělat. Mimo to v současnou dobu vedu SC2 sekci českého týmu eSuba, kam jsem v době začátku SC2 přišel se známými hráči z tehdejšího SC: BW týmu CDS. Na starosti mám také vedení národního týmu v dobách, kdy je potřeba jeho učinkování. Kromě toho všeho se snažím přispět ke koordinaci SC2 mezi všemi portály, které na naší scéně jsou - aby se nekryly jednotlivé turnaje, aby byla dodržována určitá pravidla a zvyklosti, což by vše mělo pomoci ke stabilizaci naší scény.
Dalším mým velkým dílem je pozice hlavního pořadatele LAN párty LanCraft, kde jednou z hlavním podporovaných her je právě StarCraft 2.

Rikytan

Ahoj, jmenuji se Jan *Rikytan* Kusák a hraji Starcraft 2 za tým eSuba. Za největší úspěchy by se asi dalo počítat dvojnásobný vítěz NSL a teď samozřejmě vítěz MČR. Také jsem účinkoval v zahraničních týmech jako Praetoriani a ESC.

Headhunter

Nazdar, hraju pod nickem h34D_hUnT3R, jsem bývalým hráčem Warcraftu 3 a posledním mistrem republiky, který za něco stál. Starcraft 2 hraju od bety a jsem nepochybně člověkem, který Wings of Liberty u nás rozumí nejvíc. Za největší úspěchy považuji vítězství BYOC turnaje na Dreamhack Winter 2011 a vítězství Asus NSL 3.



Velmi krátce, jaký je tvůj názor na dění ve světě progamingu? A pak konkrétně v SC2, ve světě a u nás?

Horror

Progaming ve světě se rozrůstá, nové cs:go, v Americe populární Halo, ale hlavně musím zmínit LoL, ve kterém se točí velké peníze. Ať si o té hře myslí kdo chce co chce, úspěch se upřít nedá, viz přechody sc2 top hráčů na LoL (Cocca, Puzzle atd., jdou za money, protože na příští rok je ohlášen prizepool 25M dolarů v turnajích). Specificky v SC2 – globálně ok, ačkoli si myslím, že to trochu stagnuje a čeká se na HotS, specificky v Koreji už je to horší, krom GSL tam situace není dobrá po skončení BW hráči sc2 moc nehrají a LoLko tam hraje prim na všech úrovních od heren po OSL. Nakonec u nás je situace nejhorší za celou dobu sc2, spousta hráčů končí/jsou inactive atd. eSuba je monopol a obecně je situace poměrně nudná. Uvidíme jestli HotS přitáhne nové hráče/staří začnou zase hrát...

Pigi

V progamingu je možné se pohybovat pouze ve světě. U nás hovořím vždy jen o gamingu. Jednak u nás na to nejsou finance a za další ani hráči mnohdy nemají profesionální přístup. Ve světě ale progaming zažívá velký boom a to zejména díky titulům jako League of Legends či právě Starcraft 2. U nás jde vše trošku pomaleji, ale jde to alespoň kupředu. Buďme za to rádi.

Jump

Progaming za poslední roky nabírá obrovsky na síle a jsem za to velmi rád. Teče do něj velké množství peněz, je tu už hodně profesionálních týmů a hráčů v nich a nepřeberné množství soutěží. StarCraft 2 byl jednou z her, kde se začaly točit velké peníze, a věřím, že tomu tak bude ještě po dlouhou dobu. U nás tuto tendenci nárůstu vidíme také, ale v o hodně menší míře. Nicméně progres vidět je, a pokud se nám podaří při tomto růstu dosahovat i růstu velikosti scény, bude situace vždy lepší.

Rikytan

Já si moc názory nedělám, ale podle toho co mi teď nedávno říkal Horror, tak LoL je hodně rozjetý, mají obrovskou sledovanost a ceny přesahují několikrát SC2, přitom LoL je jednoduchá hra, rozhodně jednodušší než SC2.

Headhunter

Na tuto otázku nevím, co mám odpovědět, ve světě funguje progaming normálně, kdo je dobrý, hraním si vydělává a je tedy progamer, kdo není, tak hraje pro zábavu. V česku progaming neexistuje, to ovšem neznamená, že český hráč nemůže být progamer.



Co české SC2 scéně chybí? Pokud něco? A je vůbec prospěšné/výhodné mít vlastní scénu?

Horror

Na tuhle otázku jsem víceméně odpověděl na konci předchozí, chybí nová krev, inovace, motivace hráčů trénovat a hrát, když se na prvních místech točí pořád ti samí. Regionální scéna je v každé zemi, ale vždy je dobré poměřovat síly se zahraničím, tady jde spíš o to mít vůbec tu možnost...

Pigi

Naší SC2 scéně chybí schopní lidé. Ostatně jako všude jinde. Jump to sám nezvládne a ostatní se k ničemu nemají. Je jasné, že Jump si proto řeší své věci okolo týmu a Lancraftu a na ostatní není čas.

Proto je potřeba, aby i ostatní přiložili ruku k dílu a táhli scénu dál. Brečet na absenci konkurence nebo na ďábelskou eSubu je scestné. Když se najde dost lidí, kteří budou pro komunitu pracovat, podporovat mladé kluky a propagovat SC2 kde to jde, bude tu 100 aktivních hráčů. A z těch je možné sestavit víc než jen 4 a půl týmu jako je to dnes. Nehledejte výmluvy, proč něco nejde, hledejte cesty jak toho dosáhnout. Vy sami, ne někdo jiný.

Jump

Jestli je prospěšné mít vlastní scénu? To je zbytečná otázka :). Samozřejmě, že ano. Podívej se na rozdíl mezi Slovenskem a Českem.

Žádná organizace, žádné turnaje, ligy, soutěže, to vše má za následek velmi malé množství kompetitivních hráčů na Slovensku a s tím i malé množství výsledků a sponzorů.

Ale ani česká SC2 scéna na tom není úplně ideálně. Pokud bych měl říct jednu věci, kterou scéna nezbytně potřebuje, jsou to lidé, kteří by se o ní starali. Admini pro turnaje, ale především redaktoři, kteří by psali o dění jak na domácí, tak zahraniční scéně. Z vlastní zkušenosti vím, že je to hodně nevděčná práce, lidé za ní nejsou náležitě odměnění a není to často o zábavě, jako samotné hraní, ale o tom se kousnout a strávit hodiny i proti své vůli prací. Když se k tomu nedonutí organizátor, nemají hráči co dělat a odcházejí za něčím jiným. Na těchto lidech scéna obrovsky stojí a lidé, co je "hejtují" by si tohle měli velmi uvědomit pokaždé, když se do nich pouští.

Vše ostatní na naší scéně už je, nebo se dá získat a vylepšit, pokud je ten základní kámen v podobě adminů a redaktorů dostatečně pevný.

Rikytan

České scéně chybí sledovanost a čistě peníze v cenách. Nevím, jestli je výhodné mít vlastní scénu, nejsem admin nebo manažer, takže se v takových věcech nevyznám.

Headhunter

"Je prospěšné/výhodné mít vlastní scénu" to je pro mě poněkud neuchopitelný dotaz, scéna existuje nezávisle na jedinci, tvoří ji totiž hráči, diváci, organizátoři a fanoušci jako celek... Od léta mi na české scéně chybí nějaký další turnaj formátu King of the hill, popř. Go4sc2, v době kdy tyto turnaje fungovaly, se dá říct, že česká scéna fungovala výborně.



Myslíš, že se dá progamingem v rámci ČR uživit (ať už z hlediska hráče nebo pořadatele/admina/provozovatele portálu), nebo je to jen přivýdělek/zabití času u studia?

Horror

Jestli se dá hraním v ČR uživit? No moc tomu nevěřím, nevím jak je na tom Hakkijunior, který má asi největší potenciál v tomhle směru, ale jinak vím jen o Giacomovi za dob WC3 kdy měl sponzoring jak od amd.cyberteamu u nás a zároven od Mouzesport a měl z toho nadprůměrný příjem. Český trh je obecně malý a sponzoři nepouští peníze jen tak, takže možnosti jsou velmi omezené.

Pigi

Všechno jde, tedy i se uživit. Jen to asi nebude čistě ze dne na den, ale dlouhodobá práce. Jako hráč to budete mít ale na naší scéně těžké, ale jako organizátor to půjde. Už jich tu pár je. Na ostatních pozicích se jedná spíš o přivýdělek. Myslím si, že na to jdeme špatně. Čeká se, že přijde nabídka snového platu a že s ní se do toho konečně obujeme. Mělo by to být naopak. Obujeme se do toho, něco dokážeme a pak by mohla přijít. Proto se chovejme profesionálně, makejme na sobě a ono to přijde.

Jump

Za současného stavu to pro hráče možné není. Bylo by to možné pro 1, maximálně 2 hráče, kteří by naprosto dominovali na scéně a vyhrávali by vše, co by u nás bylo. S tím by měli i dostatečné výsledky v zahraničí a výhry z turnajů by jim tak mohli pomoci k uživení se. Naše scéna je ale hodně vyrovnaná a turnaje se dělí mezi více hráčů - tím se minimalizuje příjem pro každého z nich a není tedy tak výhodné se dát na progaming. Je tu sice ale i teoretická možnost placených hráčů, kteří by tak měli možnost se hraní více věnovat, díky tomu se zlepšit, vyhrávat všechny turnaje atd atd. Ale je to zatím jen teorie, chtělo by to zkusit, abychom viděli, jak by se u nás vývoj dále posunul.

Admin se tímto u nás živit nemůže. Práce je sice spousta, že by mohl na scéně pracovat celý den, ale chybí zde možnost adekvátního ohodnocení. U portálů si pak nejsem jistý. V pozici např. PLAYzone to je možné - chce to velké množství hráčů, velké množství "levné pracovní síly" a pak už se s tím dá pracovat.

Rikytan

Pro většinu lidí je to jen koníček, který dělají ve volném čase. Těžko říct jestli se dá progamingem u nás uživit.

Headhunter

V rámci ČR nikoliv, protože v ČR na to nejsou peníze, kvalitní český hráč však může vydělávat prostřednictvím akcí, turnajů a členství v týmu v zahraničí. V tom ho česká národnost nijak neomezuje.



Co si myslíš, že je hlavní rozdíl mezi hráči u nás a v zahraničí? Proč nejsou Češi v TOP3 na Dreamhacku/MLG, nemají na streamech tisíce diváků a Tastosis o nich nikdy neslyšel?

Horror

Rozdíl mezi našimi top hráči a top hráči světa je hlavně ten, že valná většina těch zahraničních se hraním živí do jisté míry a pokud na hraní stojí váš příjem no tak hrajete skoro pořád, což u nás možná teď provozuje možná Rikytan, co sem slyšel, ale i tak jsou tam další faktory jako zázemí teamu a účelové tréninky pod nějakým dohledem trenéra s určitým cílem, což si myslím že u nás nikdo nedělá, prostě mass ladder, nějaká customka s někým "dobrým" s pocitem že se zlepšuje, ale touhle formou se hráč posunuje pomalu a oproti světu mu ujíždí vlak. A známost po světe a lidmi na streamu jdou samozřejmě ruku v ruce s úspěchy...

Pigi

Tady se dá čerpat z mé předchozí odpovědi. Podle mě pokud by tomu chtěl někdo obětovat opravdu hodně, tak toho dosáhne. Nedostal by asi nabídku na profi smlouvu od tuzemské organizace, ale od nějaké nadnárodní. To ale přece nevadí. Jde o to obětování se svému cíli a snu. Bez toho to nejde. Je to samozřejmě ale obrovský risk a ne každý toho může dosáhnout. To je ale to riziko, do kterého buď jdeme, nebo nejdeme a zvolíme si jinou, lehčí cestu.

Jump

Nemají dostatečný trénink, nemají výsledky. Dokud se neobjeví hráč, který bude dominovat u nás, nebude moci dominovat v zahraničí. Na světových eventech vyhrávají nejlepší hráči ze svých zemí. V naprosté většině to jsou profesionální hráči, kteří se SC2 věnují po většinu dne - jsou placení a mohou se zaměřit výhradně na svůj trénink. S výsledky přicházejí fanoušci, diváci, invity na turnaje, sponzoři, další motivace ke zlepšování. Chce to jen jedno - udělat první krok a zkusit se tomu plně věnovat.

Rikytan

Hlavní rozdíl je ten, že u nás nejsou dostatečný finance pro hráče, aby se tomu věnovali na 100 %, všichni to hrají ve volném čase a mají k tomu školu nebo práci. SC2 má hrozně velkou konkurenci v hráčích, je těžké dominovat na turnajích dokola, protože je jednoduché prohrát.

Headhunter

Rozdíl není žádný, někdo je prostě dobrý a někdo ne, u nás není dobrý nikdo (resp. takhle dobrý), a tak nemáme žádné lidi v top3 na velkých akcích. Byl by nesmysl tvrdit, že pokud bychom u nás měli tréninkové domy, nebo bohaté týmy, že by se současní hloupí hráči stali chytřejší, lepší a úspěšnější.



A nyní pro každého jedna závěrečná otázka:

Horror Jaký by například podle tebe měl být poměr „teoricraftu a hraní“? A jaký by měl být trénink hráče, aby se mohl posunout o stupínek výš, než CZ a SK hráči?

Podle původních bw a sc2 train plánů co jsem kdysi vylurkoval z přeložených korejských fór, byl poměr 60/40-teorie/praxe, což platilo hlavně o BW, kde hráči dostávali od trenérů komplikované úkoly na vyřešení a piloval se každý detail (příklad situace: zrovna jsi dodělal expu doma máš tolik a tolik těžičů a je čas X kolik těžičů a kdy přesunout na expu kolik jich ještě vyrobit aby byla těžba max efektivní v návaznosti na spotřebu surovin do armády, která musí v čase X+t ubránit takovou a takovou armádu). Korejci mají v train housech podobné situační plány, mají lidi, kteří vytváří na nejhranějších mapách pouze určité pozice jako v šachu, třeba 9 minuta v PvZ oba hráči začínají hru s dokonale postavenou bází max. dosažitelným počtem těžičů a jednotek a jdou trénovat obranu proti 2base allinu a podobně, čímž preventují možné chyby v průběhu těch 9 minut a neztrácí čas. Pouze trénují danou situaci, protože na dokonalý build je zase jiná část plánu, kdy hráč pouze macruje a má za úkol do určitého limitu splnit podmínky trenéra. Pokud není trenínk takto komplexně postaven a hráč pouze massuje ladder/kouká na repy sám bez hlubšího rozboru tak se sice posunuje, ale ne dostatečně kvalitně.

Pigi Jaké jsou tvé plány s SC2, respektive eSuba Academy?

Moje cíle s SC2? No možná bych to mohl zapnout, pokud bude čas smile. Ne, hru budu chtít co nejvíce podporovat i nadále tam kde to mohu ovlivnit. Tedy na tuzemské scéně. Budu bojovat za to aby měla co největší dotace v turnajích a aby se hrála co nejvíc. Pokud mě a pár dalších v tomhle hráči nenechají (jako na MČR) tak to půjde. A s Academy týmem? Ten už vede Jump, jelikož já bych ho musel zanedbávat a to nechci. Kluci si zaslouží plnou pozornost a podporu. Takže i zde budu z pozice managera našeho týmu chtít, aby byli spokojení a rozvíjeli svůj um.

Jump Jaké jsou tvé sny/plány s eSubou? V ČR už máš monopol, co dál?

Zmiňovaný "monopol" byl mým cílem od počátku SC2 u nás. Už za doby SC:BW a CDS jsem se chtěl zaměřit na působení na zahraničních eventech, na to dokázat něco ve světě. Naše země je moc malá na to, aby mohla mít 2 nebo více dobrých týmů, které by se prosadili. To jsme viděli za první roky SC2 u nás, kdy tu byla eSuba a eXtatus a ani jeden z těchto týmů nic pořádného nedokázal a v rámci světového působení to nikam nevedlo. Teď se nejlepší hráči z těchto týmů spojili v jeden celek a my můžeme začít směrovat své působení právě do zahraničí. Rád bych obnovil pověst, jakou mělo ve své době CDS, dostal eSubu do top světových soutěží, jak týmových, tak i jednotlivců.

Další cíle a plány souvisí s touto cestou a sou spíše interními záležitostmi. Snad se bude dařit :)

Rikytan Jak často musíš trénovat a máš nějaký pevný tréninkový režim? Jaký je například tvůj poměr „teoricraftu a hraní“? A jaký by měl tvůj trénink být, aby ses mohl posunout o stupínek výš?

Já trénuji teď už nějakou dobu pravidelně, mám od pondělí do pátku 4 hodiny streamu, sleduji streamy, koukám replaye atd. Potřebuji si vyladit všechny matchupy, abych se mohl posunout výš, prostě trénovat a trénovat dokud nebudu porážet pravidelně stejný hráče.

Headhunter Jak často musíš trénovat a máš nějaký pevný tréninkový režim? Jaký je například tvůj poměr „teoricraftu a hraní“? A jaký by měl tvůj trénink být, aby ses mohl posunout o stupínek výš?

Já nemusím trénovat vůbec, jsem totiž génius. Ostatní hráči trénovat nejspíš musí, samozřejmě je vždy výhoda soustředit se na jeden matchup a mít kvalitní tréninkové partnery. Pouhé hraní ladderu totiž snadno upadne do stereotypu, je obtížnější každou hru zpětně reflektovat, poučit se z ní a tedy někam se posunout. Učení se hře v teorii je také důležité, je třeba sledovat vývoj strategií a inspirovat se u nejlepších, správný poměr je individuální, buď je hráč hloupý a nezkušený a musí sledovat streamů a replayů víc, nebo už je starý mazák a stačí mu jednou za týden zapnout na hodinu GSL, aby pochopil, kam se hra posunula a jak má své hraní oživit.



Jak vidíte, názory jsou občas velmi rozdílné. Nebudu tento "článek/blog" uzavírat nějakou hlubokou myšlenkou. Cílem nebylo přinést nějaký ucelený jednovětný popis scény, ale spíše nabídnout vám, čtenářům, pohled do hlav těch nejznámějších lidí z komunity.