Během minulého týdne (když jsem měl zrovna čas) jsem překládal tento článek, abych se s ním dnes mohl podělit s Vámi. Článek tu není úplně celý, protože jsem vynechal „Část 1: Vytvoření vlastní osobnosti" z důvodu neatraktivnosti, ale pokud někdo má zájem o něj nepřijít, tak úplně dole v článku je zdroj, tak si to může přečíst v originále. Tato příručka je přeložena z webu dignitas, kde jí prezentoval hráč TrackManie Sky a chtěl bych ještě podotknout, že novinka není nijak přikrášlována vlaječkami nebo tučným písmem, ale i tak doufám, že si jí někdo přečte.___________________________________________________________________________
Advanced (Trackmania) Competition Guide
Vytvoření vlastního úspěchu
Během minulého týdne (když jsem měl zrovna čas) jsem překládal tento článek, abych se s ním dnes mohl podělit s Vámi. Článek tu není úplně celý, protože jsem vynechal „Část 1: Vytvoření vlastní osobnosti" z důvodu neatraktivnosti, ale pokud někdo má zájem o něj nepřijít, tak úplně dole v článku je zdroj, tak si to může přečíst v originále. Tato příručka je přeložena z webu dignitas, kde jí prezentoval hráč TrackManie Sky a chtěl bych ještě podotknout, že novinka není nijak přikrášlována vlaječkami nebo tučným písmem, ale i tak doufám, že si jí někdo přečte.
___________________________________________________________________________
Tato příručka je zcela napsána mnou pro začínající hráče a jejich gamingovou kariéru.
Prosinec 2006.
Je zima - venku není co dělat. Brouzdám na internetu hledajíc nějakou cool hru pro boj s nudou. Našel jsem - TrackMania Nations ESWC, wow je to dokonce zdarma...to je výhra pro nizozemského chlapce jako jsem já.
Byl jsem „nadprůměrným" hráčem po dlouhou dobu nic netušící do čeho se přimíchám později. Jezdil jsem fullspeedy a mini po nějaký čas - cca 6 měsíců. To bylo v době, když se mě Cleem zeptal, jestli bych se chtěl připojit k Aeger ( nyní známí jako Shadows), protože on si myslel, že bych mohl být dobrým přírůstkem. To je místo, kde jsem se seznámil s tím, co jsem si myslel, že je „nemožné" pořádně zajet - tech mapy, lépe známe jako ESWC tratě. Tak jsem investoval nějaký ten čas (1hodinu nebo více denně) učením se těchto map. Dva měsíce později mi XeNoGeaR (druhý ESWC šampión) řekl, že potřebují hráče a věřil ve mě.
Jako hráč jsem od té doby velmi vzrostl, ale kromě růstu jako jezdec jsem také nashromáždil mnoho znalostí. Často jsem se sám sebe ptal: „Proč jsi to udělal. Jak je to možné?". Teď je ten čas, kdy se s Vámi chci podělit o to, co jsem nashromáždil za celou tu dobu z n00ba do respektovaného hráče.
Část 2: Klany nejsou pouze týmem
Oni jsou ty
Měl bys být pořád v klanu. Proč? Protože být v týmu s ostatními lidmi tě motivuje hrát a vedle toho to dává lidem názor, jak si stojíš. To je velmi pravdivé, protože když nejsi příliš známý hráč, tak tvůj skill bude srovnáván podle pohledu na průměr skillu v tvém týmu a jeho hodnocení.
Další důvod je, proč bys měl být náročný při vybírání klanu se kterým bys měl hrát. Když budeš s ambicemi mířit příliš vysoko, tak od tebe lidé budou očekávat příliš a když nesplníš naděje, tak na tebe může být nahlíženo skrz prsty. Na druhou stranu, když budeš mířit do nižších klanů, tak je větší šance, že budeš mít nabídky od těch lepších.
Neskákej z klanu do klanu každých pár týdnu, jinak budeš nenáviděn. Kdo chce hráče, který je mnohými známý tím, že lže svému týmu? Takového hráče jistě žádný klan leader chtít nebude. Stále říkej svému týmu pravdu a když se rozhodneš odejít, tak dbej na to, aby každý v tvém týmu věděl proč odcházíš, abys předešel nenávistným příběhům.
Rozhodni se co chceš dělat se svojí kariérou. Jestli preferuješ offline nebo online soutěže. Je velmi důležité si tuto otázku položit, protože týmy na vrcholu mají raději offline soutěže jako je ESWC a WCG. Zatímco horší klany se většinou zaměřují na online zápasy a těžké trénování map, což většinou top týmy nedělají. To může být velmi frustrující, když prohraješ zápas, na který jsi hodně trénoval, zatímco tvoji spoluhráči se zaměřovali na jiné věci.
Část 3: TrackMania: Hra
Teorie
Každá hra má svůj poměr Skillu/Štěstí/Tréninku/Zkušeností. Kdybych teda měl přejít k prognóze těchto kritérií, tak bych řekl že následující hodnoty pro TrackManii jsou takové: 25%/15%/45%/15%. Když tedy nahlížíš na tyto čísla, tak můžeš vidět, že trénink je dominantní hodnota oproti všem ostatním. To je zajisté pravda, jako to dokazuje mnoho zápasů mezi netrénujícími vysoce pozičně postavenými jezdci a dobře připravenými středně postavenými hráči. Také štěstí hraje důležitou roli (jako zkušenosti), jelikož TrackMania má mnoho bugů (herních chyb).
Učení se zatáček jako trénink je také velmi důležitý faktor. Ale každý hráč má rozdílné učení zatáček. Pro příklad: můj spoluhráč XeNoGeaR se učí pomaleji než já a jeho učení trvá déle, ale naopak po nějaké době tréninku moje výkonnost stagnuje, zatímco jeho stále roste. Zkrátka nemůžeš soudit skill hráče po 30 minutách tréninku.
Část 4: Zápasy
Zkušební terén
Ok, už jsi tady. Prvním krokem je se přihlásit do soutěží nebo žebříčků pro akumulování zkušeností. Některé odkazy:
ESL: link
ET: link
A pokud jsi připraven:
ESWC: link
Zvykni si na ESL, protože od doby, co rozběhly jejich turnaje a ligy, tak rychle rostou a je velmi důležité zde nasbírat zkušenosti, jelikož zde hrají ti nejlepší hráči. ET-Generation má jedny z nejpopulárnějších turnajů, ale ty běží jen občas po pár měsících a to není mnoho, abys nasbíral zkušenosti, které potřebuješ. Tvým konečným cílem by mělo být si zasoutěžit na ESWC.
Ok zápas je domluven, tratě vydány. První věc, kterou uděláš je, že si projedeš 10 minut trať od startu do cíle a nezáleží jak často bouráš - jenom hledej možné triky jak dojet co nejrychleji. Za druhé - ohodnoť své soupeře a podle toho se rozhodni, kolik tréninku budeš potřebovat, abys ho porazil. Zkoušej pokořit svůj osobní rekord, který by se měl pohybovat +0,5-1,5s od WR. Teď bys měl být připraven jít jezdit Rounds. Budeš potřebovat nějakého solidního protivníka pro zlepšení skillu na určité mapě a nejlepší je mít nějakého aktivního člena v tvém týmu/klanu. Pokud nikdo takový není, musíš jít do solo módu a jezdit s tvým PB duchem a snažit se dojet v co nejlepším čase.
Ted vám povím, jak já jezdím zápasy, jelikož můj styl je velmi odlišný od většiny hráčů. Rozdělím to na 2 části - 1. solo zápasy a 2. část týmové zápasy.
Solo:
Většina solo turnajů je hrána jako multizávod typem 1v1v1v1. Většinou jsou dány 3 mapy, na kterých se jede do pt. limitu 40. Hodnoty v bodování jsou následující - 1. 10 bodů, 2. 6 bodů, 3. 4 body, 4. 3 body. Když hraješ zápasy jako tyto, tak většinou potřebuješ být top2 abys postoupil (mimo Grand Finále samozřejmě).
Mimochodem můj přístup k těmto zápasům je takový:
Snažím se vyhrát start pro vytvoření náskoku. Nekoukám se na CP časy do doby, než je tak 20-30 sekund od startu, jelikož v té době začínají být časové rozdíly větší. Pokud zde je více jak jeden hráč do 0,50s, tak pokračuji naplno; když jsem více jak 0,50s od svých soupeřů, tak si dovolím jet na jistotu, tj. 90%.
Vím, že lidé většinou jezdí na 100% každé kolo, ale to je velmi nebezpečné, protože pokud nemáš plně natrénováno a nebo chytneš nepříjemný bug, tak se snadno vybouráš.
Poznámka: Nekoukej se pořád na CP časy - soustřeď se na cestu.
Týmové zápasy:
Většina týmových turnajů se hraje v Team modu, který je založen na systému, kde je každý hráč odměněn 1pt + Xpt (X je závislé na počtu hráčů, které si předjel) každé kolo. Body všech spoluhráčů se sečtou a tým, který má více bodů vyhraje - buď Modrý/Červený tým nebo remíza. Když se člověk zamyslí nad tímto systémem, tak pokud je zápas 4v4 a tvůj tým bude na 1., 4., 5. a 8. místě, tak pořád to bude remíza a to samé platí pro 2., 3., 6. a 7. místo. To znamená, že pokud jedu na 5. místě, spoluhráč X na 4. a číslo 3 je 2 sekundy přede mnou a číslo 6 je 2 za mnou, tak není žádný důvod spěchat, protože pokud se vysekám, tak dám zadarmo bod soupeři.
Psychologie během solo a týmových zápasů:
V týmovém zápase většinou hráči cítí jistotu a nevadí jim pustit před sebe hráče dokud jejich tým stále vyhrává. Kdežto v solo zápase jsou většinou lidé frustrováni pokud před sebe musí pustit ostatní hráče. To ukazuje, že lidé v solo zápasech jsou slabší, protože zde je hráč více „psychicky ublížen" a to má za následek menší stabilitu, která je hodně důležitá (více než rychlost). Dám vám malý příklad:
Stabilita vs Rychlost
1st vs 1st
2nd vs 1st
2nd vs 4th
1st vs 4th
2nd vs 4th
Co bys radši když hraješ zápas? Je to jenom na tobě, ale určitě se zdá být stabilita jako ta nejlepší volba.
Rituály:
Jestli budeš provádět rituály nebo ne, je jenom na tobě, ale pokud máš nějaký jednoduchý, tak se ho neboj provést na LAN zápasech. Ale můžeš vypadat jako hňup, pokud budeš před každým zápasem chodit na záchod.
Část 5: Extra
Pro vás - čtenáře
Moje osobní herní nastevní:
Rozlišení: 1440 x 900 fullscreen
AA: 4
AF: 16
Stíny: High
Shader kvalita: PC3 High
Kvalita textur: High
Detaily geometrie: Normal
PostProcess FX: On
Všechno ostatní nastavení mám OFF.
Moje nastavení klávesnice:
Řídící klávesy: Šipky
Brzda: W
Kamery defaultní: 1, 2 a 3
Většinou používám kameru 1, mimo projíždění loopingu, kde si přepínám na kameru 3.
Dual Slide:
Není mnoho lidí, kteří o tom ví, jelikož je vzácné, když to někdo použije. Jak na to: sliduj do opačného směru k rohu, než směřuješ a těsně před rammstein slidem uvolni brzdu a hned potom stlač. Tato technika ti může přinést zlepšení o 0,10 až 0,50s.
(pozn. redakce: Průvodce technikami slide zde - http://united-games.cz/?q=node/14527)
Nejprve chci poděkovat svým rodičům a kamarádům za podporu. Dále bych chtěl poděkovat Clemens (Cleem) za přivedení k Trackmanii, potom Freekovi (XeNo) za poskytnutí šance hrát s Team Dignitas. Chci také poděkovat všem hráčům za tvoření a skvělou atmosféru a samozřejmě lidem z Teamu Dignitas, kteří dělají skvělou práci.
Slova na závěr
Na závěr chci poděkovat našim sponzorům Intel, Razer, Scan, Creative, Dell, ZyXEL, abit, KillerNIC, Qpad, Multiplay and Bouncer4you.
Díky za přečtení,
Dennis Hilkens aka dignitas/sky