Přejít k hlavnímu obsahu

Není už dost rozdílnosti pravidel?

21. 1. 2009 | 13:39 Counter Strike: Source
V poslední době se čtvrtý díl serie Call of Duty, s přídomkem Modern Warfare stal terčem posměchu hráčů CS:Source kvůli sporům, jakou modifikaci hry využívat pro ligové zápasy. Zda-li osvědčený Promod nebo nový DAMN mod. Ponechme stranou polemiky o kvalitě toho či onoho a zamysleme se, zda-li my, hráči CS:Source, nemáme problémy na vlastním písečku.Každý pes, jiná vesSituace co se týče jednoznačnosti pravidel CS:Source totiž také není zdaleka jasná. Velikým zásahem do pravidel a systému hry Counter-Strike byl příchod zámořské Championship Gaming Series. Kvůli potřebám televizního vysílání byla zrušena pistolková kola a zkrácen počet kol na zápas o více než třetinu. Několik různých lig po celém světě se tohoto pravidla chytlo a vytvořilo pravidlo stejné, respektive velmi podobné. Pro příklad jmenujme severoamerické CEVO. Situace dospěla až do takové fáze, že týmy patřící do CGS používaly odlišnost rulesetů jako omluvu pro své neúspěchy na lety prověřeném mr15 standartu. Nebylo výjimkou, že při přípravných zápasech tyto celky naprosto zavrhly klasický způsob přípravy a vyžadovaly použití systému CGS. Na jednu stranu je to krok pochopitelný, ovšem následné výmluvy po neúspěchu na klasickém LAN turnaji už ne.Nyní, po krachu CGS se vše pomalu ale jistě navrací do starých kolejí. Můžeme s radostí pozorovat celkem svižný návrat ke klasice, tolik prověřené časem.Nejen v délce zápasu je problémBohužel, výše zmíněné není jediným trnem v oku. Ještě podstatnějším problém tvoří odlišnost přístupu ke dvěma nejdiskutovanějším „featurkám“, kterými disponuje Source engine. Ano, jedná se o bunnyhop a též nechvalně proslulý crouch-bug. Všechny hlavní ligy Evropské scény se naprosto liší přístupem k tomuto problému. Nejdále asi zašla ostrovní liga EnemyDown, která ponechala zákaz bunnyhopu na volbě týmů a v posledním sezoně jejich nejvyšší ligy Eurokrieg striktně zakázala jakékoliv využití crouch-bugu. Že je tento přístup správný potvrdila oblíbenost tohoto turnaje jak u hráčů, tak u diváků.
Výchozí obrázek

V poslední době se čtvrtý díl serie Call of Duty, s přídomkem Modern Warfare stal terčem posměchu hráčů CS:Source kvůli sporům, jakou modifikaci hry využívat pro ligové zápasy. Zda-li osvědčený Promod nebo nový DAMN mod. Ponechme stranou polemiky o kvalitě toho či onoho a zamysleme se, zda-li my, hráči CS:Source, nemáme problémy na vlastním písečku.

Každý pes, jiná ves

Situace co se týče jednoznačnosti pravidel CS:Source totiž také není zdaleka jasná. Velikým zásahem do pravidel a systému hry Counter-Strike byl příchod zámořské Championship Gaming Series. Kvůli potřebám televizního vysílání byla zrušena pistolková kola a zkrácen počet kol na zápas o více než třetinu. Několik různých lig po celém světě se tohoto pravidla chytlo a vytvořilo pravidlo stejné, respektive velmi podobné. Pro příklad jmenujme severoamerické CEVO.

Situace dospěla až do takové fáze, že týmy patřící do CGS používaly odlišnost rulesetů jako omluvu pro své neúspěchy na lety prověřeném mr15 standartu. Nebylo výjimkou, že při přípravných zápasech tyto celky naprosto zavrhly klasický způsob přípravy a vyžadovaly použití systému CGS. Na jednu stranu je to krok pochopitelný, ovšem následné výmluvy po neúspěchu na klasickém LAN turnaji už ne.

Nyní, po krachu CGS se vše pomalu ale jistě navrací do starých kolejí. Můžeme s radostí pozorovat celkem svižný návrat ke klasice, tolik prověřené časem.

Nejen v délce zápasu je problém

Bohužel, výše zmíněné není jediným trnem v oku. Ještě podstatnějším problém tvoří odlišnost přístupu ke dvěma nejdiskutovanějším „featurkám“, kterými disponuje Source engine. Ano, jedná se o bunnyhop a též nechvalně proslulý crouch-bug. Všechny hlavní ligy Evropské scény se naprosto liší přístupem k tomuto problému. Nejdále asi zašla ostrovní liga EnemyDown, která ponechala zákaz bunnyhopu na volbě týmů a v posledním sezoně jejich nejvyšší ligy Eurokrieg striktně zakázala jakékoliv využití crouch-bugu. Že je tento přístup správný potvrdila oblíbenost tohoto turnaje jak u hráčů, tak u diváků.


Video 1: Crouchbug v CS:Source

Naopak jako pěst na oko působí přístup ligy ESL. Zde je již dlouhou dobu zakázán skok na kolečku, na kterém lze bunnyhop nejsnáze využít. To vše pod hrozbou vysokých trestů. Na druhou stranu pravidla Electronic Sports League jsou naprosto benevolentní ke crouch-bugu, a dokonce i bug-defusu, což právem rozčiluje mnoho hráčů.



Video 2: Bunnyhop v CS:Source

Nedávno proběhnuvší ICY-BOX series měla z mého úhlu pohledu nejpropracovanější ruleset. Jak v online, tak offline části byl zakázán bunnyhop i crouch-bug, ovšem skok na kolečku, na který je hodně hráčů navyklá, byl povolen. Během turnajů se neobjevily žádné stížnosti na pravidla, což poukazuje na správnost tohoto řešení.

Lehko na bojišti, těžko na cvičišti

Dalším zásadním problémem se může zdát odlišný přístup k offline a online zápasům. Téměř všechny LAN turnaje poslední době využívaly servery, na kterých běžela modifikace WarMod. Hlavním cílem tohoto modu je mnohem kompetitivnější průběh zápasů, čehož je dosaženo mnohými úpravami hry. Sami můžete z našich United-Games serverů posoudit, jak dobrou práci autoři tohoto modu odvedli a určitě se ptáte, proč tato modifikace není povinná.

Hráči celé Evropy, spojte se!

Rok 2009 je často označován jako rok, ve kterém Counter-Strike: Source ještě více posílí své pozice. Proč my, hráči a organizace nepřispějeme tomuto růstu hry, kterou máme tak rádi věnujeme jí bezpočet času. V naší komunitě je mnoho vlivných a respektovaných lidí, kdybychom dokázali iniciovat vznik mezinárodní organizace hráčů a týmů v Counter-Strike: Source, kde bychom jasně deklarovali naše požadavky na pravidla, na kterých chceme hrát, myslíte si, že by nám organizátoři nevyhověli? Vždy si stěžují hráči na adminy, pojďme tedy podniknout kroky, kde dáme jasně najevo naši vůli po unifikaci pravidel pro všechny.

Jistě, zabere to mnoho diskusí, hádek a hlasování, ale pokud se zapojí většina, zbytek se s největší pravděpodobností přidá také. Už nyní z vlastní zkušenosti pozoruji, že zádný kvalitní tým crouch-bug nevyužívá a odmítá jej. Proč se tedy nepokusit vyslat jasný signál organizátorům? Lepší než sedět na zadku a nedělat zhola nic, co myslíte?