Přejít k hlavnímu obsahu

TaZ, část druhá: „věděli jsme, že můžeme porazit fnatic“

4. 12. 2009 | 15:40 Counter Strike 1.6
Wiktor „TaZ“ Wojtas mluví o druhé zlaté medaili na WCG, výhře nad fnatic bez taktik a o místě jeho klanu v CS historii. V první části tohoto interview nám Wiktor „TaZ“ Wojtas popsal jeho kariéru od úplných počátků, až po druhý ESWC titul v roce 2008. Tentokrát bude mluvit o druhé zlaté medaili na WCG včetně výher proti fnatic, kteří se tento rok stáli neporazitelní. S dvojnásobným zlatým úspěchem na ESWC a WCG a více jak 360,000$, které vyhráli na všech různých turnajích, bude TaZ mluvit o místě v CS historii, které si jeho tým podle něho zaslouží.
Výchozí obrázek

Wiktor „TaZ“ Wojtas mluví o druhé zlaté medaili na WCG, výhře nad fnatic bez taktik a o místě jeho klanu v CS historii.

V první části tohoto interview nám Wiktor „TaZ“ Wojtas popsal jeho kariéru od úplných počátků, až po druhý ESWC titul v roce 2008. Tentokrát bude mluvit o druhé zlaté medaili na WCG včetně výher proti fnatic, kteří se tento rok stáli neporazitelní. S dvojnásobným zlatým úspěchem na ESWC a WCG a více jak 360,000$, které vyhráli na všech různých turnajích, bude TaZ mluvit o místě v CS historii, které si jeho tým podle něho zaslouží.

ESWC bylo uznáno jako jeden z nejtěžších turnajů kvůli jeho struktuře a startovnímu poli, kde se vždy objevují nejlepší týmy daného roku. Doteď nevyhrál ESWC finals jiný tým než PGS/MYM, takže můžeš ukázat na něco speciálního ohledně vašeho týmu, co by vysvětlovalo, proč jste byli schopni dokázat něco tak úžasného? Myslíš si, že současné turnaje, jako IEM Global Finals mohou konkurovat z hlediska obtížnosti?

Nevím, proč jsme to byli my, kdo dokázal tento turnaj vyhrát. Opravdu mne nic nenapadá. Cítím to tak, že jsme tento turnaj vyhráli jenom jednou, protože jsme nikdy nedostali výhru za turnaj druhý. :)
Vždycky jsme ale měli speciální přípravu pro tento event, jako například bootcamp nebo jsme prostě hodně hráli, abychom se dostatečně připravili. Myslím, že první ESWC bylo na stejné úrovni jako je teď Extrem Masters, ale já opravdu nemám rád systém skupin hraný  na EM. Takže bych také mohl říct, že ESWC je těžší, protože jsme ho vyhráli ;D

POPISEK OBRAZKU
Foto: esl.eu
Když koukám na seznam tvých úspěchů, tak nejeden by to popsal jako éru PGS/MYM, týmu stvořeného k vyhrávání velkých turnajů. Když se ostatní top týmy pokoušely najít odpovídající úroveň hry, tak vy jste buď vypadli v turnaji moc brzy, nebo jste ho ovládli neuvěřitelným způsobem.

Myslím, že aspoň na začátku to pro nás bylo o tom jednom – buď vyhrajeme, nebo „umřeme“, protože jsme se nemohli účastnit všech turnajů, kterých bychom chtěli, proto jsme trénovali velmi usilovně jen na ty velké. Trénovali jsme pořád, ale jenom ty velké turnaje měli něco „extra“, díky čemu jsme získali 200% motivaci, abychom zahráli lépe než ostatní. Myslím, že náš tým potřebuje nějakou stabilitu, protože jak se zdá jsme jediný top tým, který má tolik problémů a tolik těžkých momentů. Také si zakládáme na projevovaných emocích. Můžeme samozřejmě hrát dobře i potichu, ale když nás vidíte skákat, křičet a smát se, tak to je znak toho, že budeme hrát 2x lépe než obvykle. Máme za sebou pár těžkých chvil, takže pro nás občas nebylo lehké vyjádřit naše emoce naplno, ale když toho schopni jsme, tak hrajeme sakra dobře.

Dvě zlaté z WCG a stejný počet zlatých medailí z ESWC máte jako první v celé historii counter-strike-u (nepočítaje Condition Zero a Source), takže se lidé nepletou, když nazvou tvůj tým jako nejlepší ze všech? Kam bys zařadil tvůj tým oproti stálicím jako fnatic, mTw.dk nebo SK.swe?

To je těžká otázka… ale náš čas ještě není u konce (máme stejnou sestavu od roku 2006), takže toho můžeme dokázat ještě mnohem víc. Toto je důvod, proč se nechci pouštět do podobných debat. Je tu jen jedna věc, kterou bych rád zmínil: když se podíváte na fnatic, mTw.dk, SK.swe a nás, tak jediní my jsme dokázali zůstat ve stejné sestavě 4 roky. Také se nám podařilo vyhrát hlavní turnaj každý rok a já si troufám říci, že ESWC a WCG byli vždy ty nejpodstatnější turnaje roku. Já prostě doufám, že až se rozhodneme s aktivním hraním přestat, tak na nás bude vzpomínáno po boku těch nejlepších týmů v CS historii, protože si myslím, že jsme pracovali dost tvrdě na to, abychom si takovýto respekt získali.

POPISEK OBRAZKU
Foto: Autor fotografie
Oba vaše WCG tituly přišly po vítězstvích nad favority: NiP v roce 2006 a fnatic v roce 2009. Vaše vítězství v roce 2006 překvapilo většinu lidí, protože nikdo neměl tušení, jak dobří jste, i po výhře nad hoorai (kteří v tu dobu nebyli řazeni mezi elitu) ve finále WSVG. Vítězství v roce 2009 přišlo po nejisté hře na IEM IV v Dubaji. Můžeš porovnat tyto dvě vítězství, když zahrneš všechny ostatní okolnosti? A jak na tom tým byl ohledně sebedůvěry? Co můžeš říci o výhře nad fnatic na letošním WCG?


Hlavní rozdíl je asi takový: Když jsme hráli v roce 2006, tak jsme neměli tušení, jak dobré jsou ty týmy. Popravdě jsme se o to ani nezajímali. Prostě jsme za každou cenu zkusili vyhrát každé kolo. Po několika našich velkých vítězstvích jsme ztratili motivaci přinášet nové nápady a taktiky. Když jsme hráli v Dubaji, tak jsme si byli jistí, že jsme ve formě, ale ignorovali jsme na taktickou stránku hry. Po tomto turnaji jsme věděli, že jediná věc k úspěchu, která nám chyběla, byly taktiky. S novým vzhledem hry jsou lidé více hladoví po výhře a to nám dodalo sebevědomí do hry. Takže když jsme byli na tomto WCG, tak jsme věděli, že jsme mnohem lépe připraveni než v Dubaji a byli jsme sebevědomí na 4 z 5 map. Další věc je, že toto WCG bylo mnohem těžší vyhrát, než to v roce 2006. Úroveň stoupá každým turnajem, takže je velmi složité zůstat na špici.

A k výhře proti fnatic? Věděli jsme, že je dokážeme porazit. Takováto výhra nás v nás opět vyvolala pocit vysokého sebevědomí do dalších turnajů. Něco, co nám chybí už nějakou tu dobu, takže doufám, že s touto výhrou se rozjede nová éra.

Fnatic vypadli, přestože měli zápas na de_nuke plně pod svojí kontrolou, ale LUq v pozápasovém interview uvedl, že jste se rozhodli vyhodit taktiky z okna a hrát free-for-all styl hry, kdy každý hráč bude dělat to, co pokládá za nejlepší. Je to něco, co jste použili v těžkých situacích i v ostatních zápasech? Byla to úplná anarchie nebo v tom přeci jen byl nějaký řád? U koho tento nápad vznikl?

Neřekl bych, že fnatic měli zápas pod kontrolou. Je normální, že někdy taktiky totálně vyhoří a vy se s tím musíte srovnat, takže jsme přišli s myšlenkou, že je vyzveme na 1v1 situace a tak je postupně porazíme. Toto jsme už párkrát v minulosti předvedli, ale vzhledem k náročnosti si každý hráč musí být plně vědomý svých pohybů, když ne, tak skončíte jako jednoduchý frag pro spoluhráče. Měli jsme štěstí, že jsme byli ve formě a plní důvěry v náš úspěch, že se nám to všechno povedlo.

Ani nevím, kdo s tímto nápadem přišel. Prostě někdo z kluků řekl, že to zkusíme zahrát víc individuálně, místo toho, abychom běhali nacvičená kola. Trochu jsme to plánovali před začátkem kola – řekli jsme si, kam náš útok bude směřovat. Dál už to bylo jenom na nás a na našich schopnostech. Touto změnou jsme přinutili fnatic, aby pozměnili svoji obranu a my pak mohli zahrát naše nejoblíbenější taktiky.

Každý top tým má různé přednosti na různých mapách. Jedna z vašich předností je hraní za ofensivní stranu. Co myslíš, že dělá váš tým tak dobrý vzhledem k tomuto aspektu hry a proč si myslíš, že taková skupina kluků se dokáže dostat na úroveň, na kterou se ostatní týmy jenom marně snaží dostat? Který z týmů je schopný vám nejlépe oponovat?

Abych byl upřímný, naše hra za T se odvíjí od toho, jak jsme schopni vymyslet nové taktiky a styly hry. Někdy, když děláme taktiky, tak jen debata týkající se pár granátů zabere 30 až 40 minut. Myslím si, že dost důležitý je také timing, takže když hodně hrajeme, tak se dostaneme do rytmu, kde každý plně chápe druhého, speciálně v těch těsných kolech. Možná je to proto, že spolu hrajeme už tak dlouho. Vždycky se cítíme lépe za T stranu :)

Myslím, že mTw.dk a staré SK s tentpole hráli nejlepší obranu. mTw.dk vždy skvěle spolupracují, takže jsou schopni udělat rychlou záměnu, která vás zničí nebo vede k situacím 1v2 nebo 2v2. Když vzpomenu na SK, tak díky Tentpole-ovi, který vždy věděl, kam se postavit bylo někdy velmi těžké jejich obranu dobývat. Někdy to vypadalo tak, že Tentpole byl schopný náš útok vzít na sebe a díky tomu se ostatní hráči SK mohli soustředit na další cíle s jistotou, že jejich zadky jsou v bezpečí ;D

Finalisté i na posledních místech si ze SuperCupu odnesli domů $2,000 a díky tomu, že se akce konala v Německu, zdá se rozumné předpokládat, že by se váš tým mohl zúčastnit i bez ohledu na to, že nemáte organizaci. Co si myslíte o tom, že Mouz byli pozváni navzdory tomu, že všechny jejich ESL úspěchy byly z roku 2008, zatímco váš tým se umístil třetí v IEM III European finals a druhý v roce 2009 v Global Finals?


No v podstatě z toho co víme je jasné, že jsme měli moc nízký ESL ranking. Málokdo by si toto dokázal představit po našem dobrém vystoupení na ESL Extreme Masteres. Nedostatek organizace nás velmi zasáhl, protože organizátoři opravdu nevěděli, jestli nás mají zvát, protože byla zhoršená komunikace a k tomu jsme museli neustále bojovat o nové body v žebříčku G7… v tu chvíli jsme měli být druzí nebo třetí, kdyby se počítaly body z celého roku.

Ze všech vašich organizačních problémů bych vytyčil jeden a to když jste se rozhodli odmítnout nabídku Power Gaming a na poslední chvíli přijmout tu od Wicked, i když Power Gaming byli a stále jsou silnou organizací. Co bys vzkázal zlým jazykům, kteří tvrdí, že preferujete finanční nabídku před stabilitou organizace?

Dobře, asi bychom měli litovat našeho rozhodnutí, ale má to cenu? V té chvíli jsme neměli na vybranou, i když nabídka od Wicked nebyla nejlepší. Když se na to podíváte z té světlejší stránky, tak jsme chyběli jen na jednom turnaji (IEM Chengdu), teprve budoucnost ukáže, jestli budeme chybět i na dalších 3. Je pěkně na prd, že po vítězství na WCG, kde jsme se dostali do skvělé formy, není jisté, že nebudeme chybět na dalších akcích. Lidé si musí uvědomit, že my opravdu milujeme tu hru, milujeme soupeření s ostatními, ale také jsme ve stejné situaci jako ostatní: musíme vydělávat peníze, abychom byli schopni žít, platit za internet, za domácnost atd.

WCG vítězství znamenalo také druhou výhru nad „novými“ fnatic. (První výhra byla ve spodním pavoukovi během IEM III European Finals na de_train). Mnoho dalších týmů tento rok nebylo schopno v play-off vyzrát na hru fnatic. Co si myslíš, že je to, co týmy potřebují, aby dokázali fantic porazit? Viděl jsi něco takového na výhře mouz během SuperCup-u, co by se k tomuto vztahovalo?


K SuperCupu – fantic opravdu bouřlivě oslavovali po udílení cen a to právě způsobilo jejich špatnou hru. Když se podívám na fnatic, tak shledávám, že oplývají stejnými kvalitami jako my. Dalším faktorem může být, že když proti sobě postavíte nea a f0rest-a v jejich nejlepší formě, tak stále neo je ten, který bude z duelu odcházet s úsměvem. Fnatic vždycky hrají naplno do posledního kola, takže musíte být připraveni na 30 nebo více velmi obtížných kol. Prostě nemůžete udělat tolik chyb proti těmto klukům, protože oni využijí každé z nich.

Můžeš nám objasnit dobu v listopadu roku 2008, kdy LUq opustil tým, aby byl nahrazen pionas-em a následnou změnou, kdy se vše změnilo a místo LUq-a byl vyhozen kuben? Můžeš nám také objasnit, proč právě tato pětice hráčů je tak neuvěřitelně úspěšná? Představ si situaci, kdy jeden z vás pověsí zbraně na hřebík. Kdo by z polské scény byl schopný nahradit kohokoliv z vás, tak aby tým zůstal na stejné úrovni?

V tomto období jsme hráli hrozně špatně a měli jsme nějaké interní problémy. Také jsme si mysleli, že by pionas mohl být skvělým přírůstkem do našeho týmu, ale i přes jeho skvělé výkony to nebylo to pravé. Když se na to podívám zpětně, tak to opravdu našemu týmu pomohlo, protože když jsme se vrátili ke staré, zaběhlé pětce, tak se všichni hráči cítili velmi připravení a natěšení vyhrávat. Myslím, že po tak dlouhé době je pro nás snazší pracovat jako tým, protože víme, jaké úsilí obnáší cesta k úspěchu. V Polsku je pár velmi talentovaných hráčů. Vsadím se, že jste viděli hru FX-mix v Extreme Masters – podle mého zahráli pár moc dobrých zápasů.

Vaše opomíjená vítězná hra proti Power Gaming, která byla velmi těsná. Vyhráli druhou mapu díky některým nepříjemným 1v2/1v3 situacím a k tomu všemu ještě vedli 11:4 na třetí mapě. Co si myslíš o této sérii a jak bys porovnal tento zápas s tím, co jste odehráli v semi-finále proti Rusům?


 Myslím, že jsou velmi dobrý tým, ale s námi vždy bojují. Stále ale víme, že jsme podělali nespočet kol a k tomu pro nás po de_train bylo velmi obtížné se soustředit. Když se dostali do vedení 11:4, tak jsme si mysleli, že je to naše poslední mapa, ale nevzdali jsme se a plně jsme se soustředili na druhou polovinu mapy. Obě hry byly velmi těžké, protože jsme v nich mysleli na našeho dalšího oponenta. Podcenili jsme skvělé týmy, což nás málem stálo celé WCG… bylo to pro nás ponaučení do dalších zápasů.


A tímto celé interview končí. Omlouvám se za občasné krkolomné věty, ale tentokrát mi dal šéfredaktor SK pěkně zabrat :), i tak ale doufám, že se vám interview líbilo a těším se na snad brzkou shledanou.

Vytvořil Duncan "Thorin" Shields, šéfredaktor SK-Gaming, přeložil Martin "wild" Zajíček. Anglickou verzi naleznete na stránkách sk-gaming.com

Redakčně neupraveno