Přejít k hlavnímu obsahu
Přihlášení
Registrace
Hlavní navigace
Články
Turnaje
Zápasovník
Hry
Naše projekty
MCR.gg
playzonearena.cz
shop.playzone.cz
pzchallenge.cz
Tipsport CS
Herní filosofie
Filtrování podle her
Brawl Stars
CS2
FC 25
Fortnite
LoL
PUBG
Siege
Rocket League
TFT
VALORANT
Filtrovat
Zrušit filtr
12. 2. 2021
|
jirif
FAMU otevírá navazující magisterský obor Herní design
Od 1. března se mohou zájemci o magisterský titul přihlašovat ke studiu pro školní rok 2021/2022.
26. 1. 2021
|
jirif
Počítačové hry jako terapie. Pomáhají i při léčbě rakoviny
Nadměrné hraní her si v mnoha případech žádá vysokou daň v podobě negativního dopadu na lidské zdraví. Jsou ale zdokumentovány také případy, kdy má tato činnost blahodárné účinky. Existují hry, které pomáhají rehabilitovat lidem po vážných úrazech, zlepšují kognitivní schopnosti (úroveň schopnosti se učit a pamatovat si) a tak dále.
23. 1. 2021
|
jirif
Jak podpořit růst kulturních a kreativních průmyslů? Inspiraci hledejme na severu
Hudba, film, vývoj softwaru a hardwaru, scénická umění, ale co je pro nás nejdůležitější, digitální hry. Tento stručný výčet jednotlivých odvětví je jednoduchým shrnutím toho, co bychom si mohli představit pod pojmem „kulturní a kreativní průmysly“.
23. 1. 2021
|
jirif
Herní průmysl by se mohl v budoucnu stát tahounem světové ekonomiky
Jedná se o poměrně mladé odvětví, potenciál jeho růstu je ale obrovský. Dokazují to nejen tržby vývojářských studií za období jednoho roku, ale také procentuální podíl na HDP jednotlivých zemí, kde má herní průmysl (a kulturní a kreativní průmysly obecně) nezanedbatelný vliv.
17. 1. 2021
|
jirif
Korektnost může znechutit herní požitek, prospěch z toho nebude mít nikdo
Byť se ze začátku jednalo o poměrně vznešenou myšlenku, stala se politická korektnost ideologií, která štěpí společnost do dvou nesmiřitelných bloků.
1. 1. 2021
|
jirif
Vztah počítačových her a naratologie: Vyprávějí hry příběhy?
Už od začátku 21. století vyvstává v herní filosofii otázka, zda jsou hry umění, či nikoliv. Ano, dnes jsou hry vizuálně i zvukově daleko lépe propracované, než jak tomu bylo například v 90. letech. Ovšem estetický prožitek automaticky neznamená uměleckou podstatu zrakově či sluchově vnímaného objektu. Abychom mohli počítačové hry nazvat uměním, je potřeba daleko hlubší analýzy a bádání. K tomu nám mohou pomoci rozličné klasické vědy, které se pohybují v oblasti literatury, kinematografie, hudebních věd a dalších tradičních uměnovědných teorií. Jednou z takových věd je i naratologie – věda zabývající se mimo jiné popisem struktury vyprávění.
2. 10. 2020
|
jirif
V čem spočívá originalita herního vyprávění?
V předchozích článcích o naratologii a ludologii jsme si přiblížili skutečnost, že některé hry mají vlastnost vyprávět příběhy. Dnes se pokusíme o bližší specifikaci nejvýraznějších charakteristik herního vyprávění (protože se v určitých bodech liší od vyprávění románového nebo filmového, v jiných bodech se prolínají). Snahou autora článku (a autorů knih, ze kterých čerpá) není uzavřít okruh otázek týkajících se dané problematiky, ale spíše najít paralelu mezi naratologií a ludologií a vytvořit další prostor pro bádání v této oblasti.
18. 9. 2020
|
jirif
Cesta her za titulem uměleckého díla
Ať už se budeme bavit o sporu mezi naratology a ludology či mezi příznivci a odpůrci počítačových her, otázka umělecké tendence her vzbudí vždy vášnivé debaty. V předchozí trilogii článků o vědách, které se zabývají herní teorií, jsme se seznámili s rozličnými pohledy na jednu z potenciálních uměleckých stránek her - vyprávění příběhů. Na otázku, zda mohou hry být umění, zda zprostředkovávají etetické prožitky, kultivují člověka, se pokusíme odpovědět v následující sérii článků. Dnes si představíme argumenty, které se proti umělecké podstatě her vyhraňují.
4. 9. 2020
|
jirif
Ludologie – největší oponent naratologie
V minulém článku jsme si představili jednu z tradičních věd, která se zabývá strukturou vyprávění – naratologii. Jak tomu tak bývá, i ona má svůj protipól. Teorii, která do jisté míry vyvrací poznatky naratologického bádání v oblasti her, se říká ludologie. Otcem ludologie je Gonzalo Frasca, jehož cílem bylo založit nauku, která by se zaobírala čistě teorií počítačových her. Staví se tak do opozice vůči naratoložkám Brandě Laurelové nebo Janet Murrayové, které se hry naopak pokusily vyložit pomocí literárních a kinematografických teorií.
14. 8. 2020
|
jirif
Válečné hry a morální filosofie
V roce 2005 vznikla skupina badatelů s názvem Game Philosophy, která se pokusila o hlubší analýzu her pomocí postupů z humanitních věd, především filosofie, etiky a sociologie. Od roku 2018 začaly z jejich produkce vycházet knihy, články a odborný časopis Journal of the Philosophy of Games. Během svých výzkumů se soustředí na rozklíčování etické problematiky válečných her, jaké má tento žánr morální dopady a jaké důsledky mají naše aktivity na herní svět.
30. 7. 2020
|
jirif
Rozpory ohledně existence závislosti na počítačových hrách
Mezi širokou veřejností je mnoho zastánců teze, že hraním her si mohou jejich konzumenti vypěstovat závislost. Přestože mezinárodní psychologické a zdravotnické organizace nejsou schopny se shodnout na definitivním výsledku bádání v této oblasti, navzdory tomu v akademické obci bují v řadách sociologů a psychologů názory, že závislost na počítačových hrách lze jasně doložit za pomoci mnoha odborných pozorování a experimentů. V této oblasti výzkumu je stále patrná výrazná terminologická a definiční nejednotnost.
25. 7. 2020
|
jirif
Zvyšují hry lidskou agresi?
Stejně jako je tomu s problematikou závislosti na počítačových hrách, i agrese je dle experimentálních šetření jedním z důsledků nadměrného hraní her, především těch válečných či kompetitivních. Bohužel až velmi často jsou pojmy agrese – agresivita – násilí zaměňovány, díky čemuž může docházet k nedorozuměním a naprostému převrácení smyslu výsledků šetření. Je tedy na místě si prvně jednotlivé pojmy popsat a následně si vysvětlit, jak se věci mají.
Pagination
1
2
›
Následující stránka